3 redenen om geen HubSpot aan te schaffen (namens HubSpot partner)

Geen HubSpot aanschaffen

HubSpot software aanschaffenAls HubSpot partner hoor je vol lof te zijn over de marketing automation software die je verkoopt. Begrijp me niet verkeerd, bij ons op kantoor ademt iedereen inbound en zijn we fans van de bijbehorende software. Maar juist als HubSpot partner zien wij ook veel bedrijven voorbij komen die niet tevreden zijn over HubSpot. Ze halen er onvoldoende uit of zien niet de gewenste resultaten. Heeft de software zo zijn tekortkomingen? Misschien wel. Vaker is het echter een gevalletje ‘verkeerde verwachtingen’. Inmiddels hebben wij als HubSpot partner een aardig overzicht van situaties waarin HubSpot om de verkeerde redenen is aangeschaft en bedrijven teleurgesteld achterblijven. Overweeg je of HubSpot iets voor jouw bedrijf is? Bekijk dan eerst even deze 3 redenen om HubSpot software niet aan te schaffen. Zo voorkom je dat je investering niet oplevert wat je zou willen.

Je hoort ‘all-in-one’ oplossing en denkt dat je niks meer zelf hoeft te doen

Sommige marketeers beginnen met HubSpot met de verkeerde verwachtingen en dat is helaas een probleem dat geen enkele programmeur op kan lossen.

Het fijne aan HubSpot is dat het zowel ondersteunend is op het gebied van de uitvoer van marketing (door bijvoorbeeld workflows en het inplannen van social messages) als het checken of je marketingdoelen hebt gehaald (dankzij de analytics). Maar HubSpot aanschaffen werkt niet als een zwaai met een toverstokje  en zal dus niet uit zichzelf zorgen voor betere marketingresultaten en meer klanten. Je moet er nog steeds zelf wat voor doen. HubSpot helpt je weliswaar regelmaat te brengen in het posten van je social of blog posts, je moet ze nog steeds zelf schrijven. En belangrijker nog: de strategie erachter bedenken!

Pas wanneer je jouw marketingstrategie en -werkwijze helemaal op orde hebt, kun je echt meerwaarde uit het werken met HubSpot halen.

Je bent op zoek naar een oplossing op maat

Als je héle specifieke marketing automation wensen hebt, zorg dan dat je die eerst in kaart brengt voordat je HubSpot aanschaft. HubSpot kan veel automatiseren, maar niet alles. Als jouw bedrijf gebruik maakt van verschillende soorten software, check dan ook of er een koppeling met HubSpot te maken is. En belangrijker nog: of je alle goede informatie in HubSpot kunt zetten en uit HubSpot kunt halen. Hetzelfde geldt als je behoefte hebt aan specifieke rapportages. Ondanks dat met de komst van custom reports in HubSpot er veel meer mogelijkheden zijn, is het wel zo slim om te checken of jouw specifieke analysevraag uit HubSpot te halen is.

Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om informatie uit HubSpot te ontsluiten en dit via een slimme BI omgeving te koppelen aan je andere systemen, zodat je een compleet beeld kan krijgen van je bedrijfsresultaten.

Je gebruikt HubSpot slechts voor één onderdeel

HubSpot slechts gebruiken als slimme e-mail tool? Nah, dat zou ik niet aanbevelen. Hoewel de e-mail module in HubSpot gebruiksvriendelijk is (zeker nu je templates kunt maken met het drag-and-drop principe), moet je gebruik maken van meerdere modules in HubSpot om de software echt rendabel te maken. Vanwege het prijskaartje is het nuttig om eerst in kaart te brengen voor welke activiteiten je het in wilt zetten. Benieuwd naar alle mogelijkheden? Check dan vooral de HubSpot website even.

Don’t get me wrong: dit is waarom we van HubSpot houden

Na het lezen van dit blog twijfel je misschien of HubSpot de juiste keuze is voor jou. De disclaimer van dit blog is daarom: als je HubSpot optimaal benut, kan dit leiden tot 79% meer sales in het jaar erna. Hiervoor moet je wel wat commitment tonen: je hele organisatie (of in elk geval marketing, sales en service) moet aan de slag met HubSpot en de bijbehorende inbound werkwijze. Zo kun je er namelijk voor zorgen dat je het meest uit de investering haalt. Ben je benieuwd hoe je jouw bedrijf ook inbound maakt? Download dan onderstaand e-book.