4 marketing tips geïnspireerd op het Jeugdjournaal

Marketing tips

marketing_tips_jeugdjournaal.jpgHet bereiken van de door jou zo nauwkeurig bepaalde ideale klant, is denk ik een van de grootste uitdagingen die je als moderne marketeer tegenkomt. Waar bevindt die ideale klant zich on- en offline? Wanneer en hoe zoekt hij naar informatie? Hoe moet ik die informatie vervolgens verpakken zodat deze ook daadwerkelijk gevonden én gelezen of bekeken wordt? Het Jeugdjournaal is hierin een expert. Dit journaal kent haar doelgroep erg goed en heeft de antwoorden op bovenstaande vragen al lang gevonden. Daar kunnen wij als marketeers nog eens wat van leren! Daarom geef ik je in dit blogartikel vier marketing tips geïnspireerd op dit programma.

Tip 1: De juiste plek

De tijd dat je het Jeugdjournaal alleen aan het begin van de avond op televisie kon bekijken, is al lang voorbij. De makers weten dat hun doelgroep niet iedere dag rond de klok van zeven aan de buis gekluisterd zit. Nee, die kids zijn de hele dag in de weer met hun eigen smartphone, zijn handiger op een tablet dan hun ouders en weten precies waar zij de uitzending terug kunnen zien. Dit journaal weet waar zij haar content moet plaatsen om deze kinderen te blijven bereiken. Namelijk via de website, op social media (Instagram, Facebook en Twitter) en in een eigen app. Hierbij is Instagram met meer dan 40.000 volgers verreweg het populairste kanaal.

Jij hebt waarschijnlijk met een andere doelgroep te maken, maar het principe is hetzelfde. Doe uitvoerig onderzoek naar jouw ideale klant. Misschien is deze minder actief op Twitter dan jij denkt. Wellicht hecht hij veel waarde aan zakelijk contact met vakgenoten op LinkedIn, leest hij graag ‘statische’ berichten in online magazines of is hij abonnee van verschillende nieuwsbrieven. Het is effectiever om zorgvuldig geselecteerde en waardevolle content te delen op het medium waar jouw ideale klant ook veel tijd doorbrengt, dan om op heel veel kanalen met hagel te schieten in de hoop dat iemand het oppikt.

Tip 2: Het goede tijdstip

Zoals ik bij tip 1 al noemde, is de tijd dat het Jeugdjournaal alleen rond 7 uur op televisie te zien was voorbij. Het Jeugdjournaal is nu altijd beschikbaar en online overal te vinden. Niet alleen online is het journaal erg actief, ook via haar ‘traditionele’ medium – de televisie – blijft het programma haar doelgroep bereiken. Naast de reguliere avonduitzending, is het journaal ook een ochtenduitzending gestart. Ideaal om op school met de klas gezamenlijk te kijken en de doelgroep ook overdag te blijven aantrekken. Bovendien posten ze minstens één keer per dag berichten op social media. Voor marketeers is het lastig om het beste tijdstip voor het publiceren van blogs, versturen van mails en plaatsen van social media berichten te vinden. Er zijn veel onderzoeken naar deze tijden gedaan, mijn collega Achraf schreef er eerder al een blog over. Ik denk dat het testen van verschillende tijden voor jouw ideale klant je de meeste inzichten oplevert. Geen doelgroep is namelijk hetzelfde.

Tip 3: Een begrijpelijke boodschap

De presentatoren van het Jeugdjournaal weten precies hoe zij een boodschap moeten verwoorden om het voor de kijkers begrijpelijk te maken én interessant te houden. Geen moeilijke woorden, maar duidelijke uitleg over de situatie zonder dat er veel informatie verloren gaat. Eenvoudig taalgebruik hoeft zich niet te beperken tot de presentatoren van het Jeugdjournaal. Jouw ideale klant schudt met gemak wat vakjargon uit zijn mouw, maar dat betekent niet dat jouw content daar bol van moet staan. Blogs vol vakspecialistische termen maken het lezen – ook voor de doorgewinterde IT’er of accountant – niet makkelijker of interessanter. Natuurlijk moet je laten blijken dat je kennis hebt van de branche van jouw ideale klant, maar het probleem van deze persoon moet centraal staan. Hoe gecompliceerd de business van die techneut of advocaat ook is, het blijven mensen die gewoon een oplossing voor hun zakelijke probleem zoeken. Als jij kunt laten zien dat je dat probleem begrijpt, de verschillende oplossingen kent en kan uitleggen waarom zaken doen met jou de allerbeste keuze is voor die persoon, dan hoeft daar geen woord vaktaal aan te pas te komen. 

Tip 4: De beste verpakking

Naast het feit dat het Jeugdjournaal de inhoud perfect op haar doelgroep weet af te stemmen, kan het programma de boodschap ook op de juiste manier verpakken. Zo vind je op de homepage vooral veel visuele boodschappen en heeft tekst een bijrol. Over de pagina indeling is ook goed nagedacht. Een overzichtspagina waar je de onderwerpen scannend kan doornemen. Achterliggende pagina’s met grote foto’s of video’s en weinig tekst die je uitnodigen om op relevante stellingen te reageren en berichten te delen op social media.

Nu kun je je afvragen of een voornamelijk visueel vormgegeven website jouw ideale klant ook zou aanspreken. Misschien in mindere mate dan een kind, maar één ding is zeker: iedereen wil de informatie die hij zoekt, snel kunnen vinden. Of dat nu door middel van afbeeldingen of tekst is. Wat hierbij kan helpen is een simpel menu waarmee je bezoekers snel op de juiste plek hebt. Daarna volgt de verdieping die uitnodigt tot verder lezen (door klikken) en delen. De verpakking van je boodschap op social media kan precies de juiste trigger zijn voor een volger om toch even je website te bezoeken. Mijn eigen ervaring leert dat korte berichten die visueel aantrekkelijk (en daarmee opvallend) zijn, meer clicks en betrokkenheid opleveren dan lange, saaie berichten. Vergeet natuurlijk niet de link naar je eigen website toe te voegen.

Heb jij nog marketing tips?

Waar inspireer jij jouw marketingstrategie op? Kijk je naar concurrenten, lees je onderzoeken of test je vooral je eigen ideeën?