6 tips voor het schrijven van onweerstaanbare blogtitels!

blogtitelsHet schrijven van een blogartikel kost behoorlijk wat tijd. Vaak ben je dan ook blij als de definitieve versie bijna in zicht is. Als laatste stap moet je vaak alleen nog ‘even’ een goede titel verzinnen. Een titel moet aan veel eisen voldoen en zowel je lezers als de zoekmachines aanspreken. Best een lastige opgave dus. Het valt me regelmatig op dat blogartikelen met zeer aansprekende titels qua inhoud vaak tegenvallen. Ervaar jij dit ook wel eens?

In het boek “Everybody Writes” geeft Ann Handley waardevolle tips over het schrijven van blogtitels. In dit artikel deel ik graag een aantal van deze tips met jou.

1. Maak de lezer nieuwsgierig

Bedenk een titel waarmee je de lezer voldoende nieuwsgierig maakt en je hem of haar overtuigd om verder te lezen. Ann adviseert om een curiosity gap te creëren, ofwel een kloof van nieuwsgierigheid. Ze bedoelt hiermee dat je mensen prikkelt zonder al te veel los te laten. Blijf eerlijk en wek oprechte nieuwsgierigheid op. Met een titel “14 Surprising Ways You Can Grow Pumpkins” dien je dan ook daadwerkelijk 14 verrassende manieren te communiceren. 

2. Maak je beloftes waar

In een titel beloof je jouw lezers iets. Het is van belang dat je deze beloftes in je blog waarmaakt. Als je in een titel vertelt dat je van alles gaat weggeven, moet je dit ook echt doen! Doe je dit niet, dan zullen lezers zich misleid voelen wat jouw geloofwaardigheid niet ten goede komt…

3. Spreek je lezer in de titel aan

Een titel als “14 Kinds of Pumpkins” spreekt niet aan, omdat je de lezer hiermee niets specifieks biedt. Met een nieuwe versie als “7 Kinds of Pumpkins You Can Grow on a City Balcony” spreek je de lezer wel direct aan. Je benadrukt meteen een groot voordeel, namelijk dat je zelfs op een balkon pompoenen kunt kweken. Natuurlijk kun je de titel nog meer verfraaien door meer voordelen te communiceren. Wat dacht je van: “The 10-Minute Guide to Growing Pumpkins on a City Balcony”.

4. Probeer variaties uit en test

De ideale titel bevat minder dan 70 karakters. Langere titels worden namelijk afgeknipt door zoekmachines en social media platforms. Wat het meest effectief werkt kun je het beste zelf onderzoeken door verschillende titels uit te proberen en te testen. Analyseer bijvoorbeeld welke titels het meest gedeeld worden op social media en welke de meeste kliks opleveren.

5. Gebruik nummers

Ann adviseert om nummers in titels te gebruiken. Hierdoor geef je richting en een verwachting aan je lezers iets wat als prettig wordt ervaren. Kijk zelf wat voor jou het beste werkt.

6. Gebruik levendige woorden

Door het gebruik van levendige woorden creëer je een beter en aantrekkelijker beeld voor je lezers. Probeer bijvoeglijke naamwoorden uit als: briljant, intens, hilarisch, slim, verrassend of geweldig. Gebruik ze natuurlijk alleen als het aansluit bij je blog!

Graag sluit ik af met een wijze uitspraak van Ann:

“The key is this: spend as much time on the headline as you do on the writing itself. Respect the headline. The headline is not the metaphorical cherry on top, the dot over the i, the cross on the t, the icing on the cake, or the finishing flourish.”


In Everbody Writes vind je nog veel meer schrijftips, denk aan het schrijven van een landingspagina of home page. Ik raad het boek je dan ook zeker aan!

Wil je graag meer lezen over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper!