Hoe maak je een B2B-website responsive?

Je B2B-website optimaal laten presteren op mobiel is hot. Zeker nu Google heeft aangekondigd dat dit vanaf heden meetelt in de zoekmachine ranking "mobile index". Oftewel mobile SEO wordt steeds belangrijker en is onmisbaar voor jouw bedrijf. Het hebben van een goede mobiele versie van je B2B-website is dus cruciaal om gevonden te worden en om je potentiële klant te helpen zijn weg te vinden naar jouw doelstellingen! Maar waar moet je beginnen?

Lees hoe je dit aan kunt pakken om je website om te toveren tot een responsive website of mobiele versie van je website.


1. Responsive website vs. mobiele versie van je website

Is je website nog niet aangepast voor mobiele apparaten of haken bezoekers op mobiel af? Dan wordt het tijd om hier actie op te nemen. Voordat je aan de slag gaat is het goed om te bepalen welke mobiele optie het beste bij jouw website past. Er zijn meerdere mogelijkheden:

  • Website responsive maken (mobile first)

    Richt een schaalbare website in; een zogenaamde responsive website. Deze website past zich automatisch aan de grootte van ieder scherm aan. Dus op desktop, tablet en mobiel wordt de inhoud en het design automatisch geschaald naar de breedte van je apparaat. Dit is de meest gangbare en betaalbare manier om je website te optimaliseren voor alle mobiele apparaten. Een alternatief is het inrichten van een adaptive website. Lees hier de verschillen tussen adaptive en responsive websites

  • Mobiele versie van je website

    Bij een mobiele versie van je website maak je een specifieke website voor mobiele apparaten. Dit wordt als losstaande versie van je website (naast je tablet/desktop versie op www) op een aparte url aangeboden, bijvoorbeeld m.bureauvet.nl. Op deze manier kun je een unieke ervaring leveren voor de bezoekers op je mobiel. Echter dien je er rekening te houden dat je 2 sites moet ontwikkelen, beheren en optimaliseren.

Nadat je een keuze welke hebt gemaakt welk type mobiele website aansluit bij jouw B2B marketing strategie, kun je de website (laten) ontwikkelen. 


2. Een goede mobiele website (laten) maken

Bij de ontwikkeling van je nieuwe mobiele B2B-website is het noodzakelijk om kritisch te zijn in de keuze van je webpartner. Kies een partner die een responsive website kan maken en let op:

  • Aantoonbare ervaring heeft met het ontwikkelen en optimaliseren van mobiele websites. Kies bij voorkeur een partij die online marketing in het portfolio heeft.
  • SEO (Zoekmachine optimalisatie) kan toepassen in zowel technisch als content opzicht. Zonder deze basis presteert je website nog niet optimaal en draagt je website niet bij aan meer bezoekers.
  • Kennis van online marketing heeft en je website vanuit de behoeften van jouw doelgroep(en) kan inrichten. Hiermee bedien je jouw potentiële klant beter en biedt je de menu-ingangen waar de bezoeker naar vraagt (outside-in).
  • Zorg voor conversie om klanten aan je te binden en het rendement van je responsive website te verhogen. Biedt een vervolgactie aan in context met de content op je pagina. Hiermee vergroot je het succes van je responsive website.
  • Een mobiele website is nooit af, zorg dat je structureel met je webpartner aan de slag gaat om je website te optimaliseren.

Heb je een betrouwbare partner gevonden? Top! Dan kun je je mobiele website gaan optimaliseren voor een ultieme gebruikservaring.


3. Gebruikerservaring verbeteren op je mobiele website

Welke ideale bezoeker wil je aanspreken op je website? Welke intentie heeft deze bezoeker als hij of zij op jouw online kanaal navigeert? Hoe beter je deze vragen beantwoord hebt, hoe beter en succesvoller je je mobiele website inricht.

Aan de hand van buyer persona's en het in kaart brengen van de buyer journey krijg je beter inzicht in jouw potentiële klant. Op basis van alle insights kun je prioriteiten bepalen voor de inrichting en opbouw van je mobiele webpagina's. Zoals:

  • Wat is de primaire informatiebehoefte en welke is secundair van je bezoeker.
  • In welke vorm wil je deze informatie aanbieden: tekst, foto, infographic, video, slider, pdf.
  • Hoe kun je de bezoeker aan je binden en te weten komen wie hij of zij is.

Zeker op mobiel is het van belang dat je keuzes maakt en informatie bewust actief of inactief maakt. Op deze manier geef je primaire content prioriteit en is er meer focus. Bijvoorbeeld: plaats de openingstijden knop bovenaan de homepagina op mobiel of vervang de uitgelichte nieuwsberichten door een button die leidt naar het nieuwsoverzicht om onnodige ruimte te besparen. Creëer op een dergelijke manier ingangen om sneller aan de informatiebehoefte van je potentiële klant te voldoen. Zo biedt je mobiele website een betere gebruikerservaring.


4. Optimaliseer teksten en afbeeldingen voor mobiele apparaten

Naast de gebruikservaring is een snelle mobiele website noodzakelijk. Onnodig wachten voordat de webpagina geladen is op 4G? Killing voor mobile SEO, je bezoeker en ranking in Google!

Om de laadtijd op mobiel en leesbaarheid van je responsive B2B-website te verbeteren zijn er verschillende optimalisatie nodig:

  • Optimaliseer afbeeldingen op mobiel

    Géén afbeeldingen van 2 MB maar afbeeldingen die in elke miniseconden op je scherm verschijnen. In een Wordpress CMS zijn verschillende plugins beschikbaar die dit voor je doen. Kaart dit aan bij je webpartner!

  • Vermijd lappen tekst en onnodig scrollen

    Ben to the point in je content en verberg inhoud die secundair is. Je kunt dit ook opvangen met een "uitklap" venster en "lees meer" knoppen.

  • Optimaliseer met Google AMP techniek

    Beperk de laadtijd van artikelen door Google AMP techniek toe te passen. Hiermee opent je pagina supersnel om mobiel!

Zorg met deze optimalisaties dat je website binnen 3 seconden op een scherm wordt getoond. Dit draagt bij aan een betere ranking in Google, minder bounce op je website en hiermee stoot je je concurrent van de bovenliggende positie in zoekmachines. 


5. Prestaties van je mobiele website meten

Hoe presenteert jouw website op mobiel? Daar heb je tools voor om dit te meten. Hieronder een overzicht van tools die je kunt gebruiken, naast Google Analytics, voor een goede analyse:

  • Hotjar: gebruik deze "heatmap" tool om inzicht te krijgen waar je bezoeker naar kijkt en op klikt. 
  • Google mobile pagespeed test: meet de algehele werking van je mobiele website en krijg een rapport met tips.
  • Pingdom: deze tool meet de laadsnelheid van je website.
  • HubSpot website grader: krijg inzicht in de totale prestatie van je website.
Vragen over de tips, jouw resultaten of tools uit je analyse? Stel ze aan mij.

 

6. Continu optimaliseren

De technieken veranderen snel, de wensen van je bezoeker veranderen continue. Speel daarop in en werk continue met je webpartner aan de verbetering van je mobiele website.  Een goede manier om dit te doen is via Growth Driven Design. Gebruik bovenstaande tools om inzicht te krijgen, keuzen te onderbouwen en daarop te optimaliseren.

Om je website mobiel vriendelijk te maken, hebben we de bovenstaande aanpak en tips op een rijtje gezet. Kom voorbereid voor de dag voordat je je mobiele website laat bouwen en optimaliseren: Download onze checklist met 10 tips voor je mobiele website.