Content zonder strategie is een ongeleid projectiel

Content zonder strategie is een ongeleid projectielDe strategie achter jouw content is minstens zo belangrijk als de content zelf. Zorg ervoor dat de strategie in jouw organisatie is ingebakken zodat de creatie van content in alle lagen van de organisatie mogelijk is. Kwalitatief goede content lost problemen van klanten op en biedt toegevoegde waarde. Wanneer content is gebaseerd op goed zoekwoordenonderzoek en wordt gebruikt in thematische clusters, dan scoor je punten bij jouw gebruikers. Een effectieve content strategie biedt al snel een rijke database om in de toekomst succesvol leadgeneratie en lead nurturing in te zetten.

 

Content cultuur waarborgen

Denk bij de creatie van een content cultuur aan alle expertise die binnen jouw bedrijf aanwezig is, maar denk ook aan alle antwoorden die je kunt geven op vragen van mensen.

Het creëren van content zou een prioriteit moeten zijn. En dus moet hiervoor tijd en mankracht worden toegezegd. Het maken van content mag geen incidenteel gebeuren zijn.

Alle content zou:

• Relevant moeten zijn voor jouw doelgroepen. Mensen zijn niet bereid waardevolle informatie over henzelf te geven zonder dat zij iets van waarde terug zien. Datgene wat jij aanbiedt is waardevol wanneer het is gericht op een aantal van de uitdagingen die jij hebt geïdentificeerd in de Buyer Persona.

• Afgestemd moeten zijn op jouw producten of diensten. Goede marketing is een onmisbare vereiste en aanvulling op de diensten of producten die een bedrijf verkoopt.

• Goed getimed moeten zijn: gericht op de juiste koper op het juiste moment. De content is toegesneden op de positie die de koper op dat moment inneemt in de Buyer Journey. Content is maatwerk.

 

Hoe creëer je toegevoegde waarde?

Een goede content strategie bevat thematische clusters. Door logische thematische clusters te maken voor jouw organisatie en alle toekomstige content met deze clusters in je achterhoofd te maken heeft jouw content strategie een goede basis. Deze strategie zorgt voor een eenvoudige navigatie voor mensen die je website bezoeken en voor een duidelijke structuur van je site voor de zoekmachines.

Content moet altijd beantwoorden aan de behoeften en wensen van jouw Buyer Persona om toegevoegde waarde te bieden. Wanneer je goed kijkt naar de bestaande content, dan kun je de gaten in je huidige content opvullen. Onderstaande vragen helpen jou om inzicht te krijgen in je content:

• Heb je dubbele titels of artikelen? Ontdubbel en maak actiegerichte teksten

• Is de content van toepassing op verschillende fasen in de Buyer Journey? Zorg voor een splitsing en maak afzonderlijke content

• Heb je voor een bepaalde fase te weinig content? Maak een plan om doorlopend nieuwe content voor die fase te creëren

• Ontbreekt een Buyer Persona? Voeg content toe voor iedere gedefinieerde Buyer Persona

• Is er content die niet is geschreven voor een Buyer Persona, herschrijf de content met je Buyer Persona in gedachten

• Is alle content alleen beschikbaar in tekst? Verpak de content op een andere manier, denk aan Whitepapers, downloadbare Pdf’s, podcasts, video etc..

HubSpot heeft een scala aan templates voor redactionele invulling die uitermate geschikt zijn voor organisaties die hun content strategie willen verbeteren. De templates geven je alles wat je nodig hebt voor een goed geplande en effectieve content kalender.

 

Welke soorten content zijn geschikt?

In dit blog hebben we tot nu toe alleen gesproken over tekstuele content, maar er zijn nog veel meer geschikte formats zoals:


• E-books
• Case studies
• Webinars
• How to-artikelen
• Veel gestelde vragen (FAQ)
• Jaarverslagen
• Data
• Statistieken
• Samengestelde content
• Lijstjes
• Video’s
• Slideshows
• Audio/podcasts
• Infographics


Een effectieve content strategie bestaat uit een mix van verschillende formats. Het uitgangspunt is steeds dat ze moeten worden ingezet om concrete doelstellingen te behalen. Beoordeel alle content op de toegevoegde waarde. Maak geen infographic omdat je grootste concurrent dat ook doet.

 

Aan de slag met inbound marketing

Een goede content strategie is natuurlijk slechts een onderdeel van Inbound Marketing. Wil je als IT bedrijf meer weten wat Inbound Marketing voor jouw succes kan betekenen? Download dan ons e-book Inbound Marketing voor IT-bedrijven:

E-book Inbound marketing voor IT-bedrijven