Hoe je het aantal conversies van je website verhoogt met HubSpot

Conversies website verhogen HubSpot

Wanneer je gebruik maakt van HubSpot heb je verschillende manieren om je website conversie te optimaliseren. In deze blog bespreken we vier van de vele mogelijkheden waarop je HubSpot kan inzetten om je conversie te verbeteren.

#1 Maak gebruik van A/B-testen

HubSpot biedt je de mogelijkheid om A/B-testen uit te voeren. Met een A/B-test test je twee versies van dezelfde pagina om te zien welke beter presteert. Zo kun je bijvoorbeeld twee keer dezelfde pagina opmaken, maar dan een andere tone-of-voice gebruiken bij het maken van de content. De ene helft van de gebruikers krijgt dan de ene versie van de pagina te zien en de andere helft de andere versie. Zo kun je zien welke versie het beste converteert bij jouw bezoekers. Met een A/B-test kun je naast de tone-of-voice nog meer experimenten uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan de plek van een Call-to-Action (CTA) op de pagina, verschillende afbeeldingen of een andere insteek binnen de hero.

#2 Zet de personalisatiemogelijkheden van HubSpot in

Het personaliseren van content is een bewezen methode om voor een betere conversie te zorgen. Personalisatie zorgt namelijk voor meer relevantie en vertrouwen.

Met HubSpot kun je op verschillende manieren aan de slag met personalisatie. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van een marketing e-mail voor een maillijst, waarbij je iedere gebruiker met de voornaam aanspreekt. Hiermee voelt een mail een stuk persoonlijker aan dan een standaard nieuwsbrief met een algemene aanhef en zal een gebruiker dus ook eerder geneigd zijn om de e-mail daadwerkelijk te lezen.
Ook kun je binnen het HubSpot CMS aan de slag met personalisatie tokens. Dit houdt in dat je gepersonaliseerde content op je website kunt laten terugkomen op basis van gegevens van je contacten binnen het CMS. Zo kun je bijvoorbeeld gepersonaliseerde content tonen op basis van de naam of de organisatie waar iemand werkt.

Daarnaast kun je met het HubSpot CMS ook ‘slimme’ CTA’s inzetten die voor een gepersonaliseerde CTA zorgen. Met deze optie zorg je ervoor dat een gebruiker afhankelijk van verschillende criteria een andere CTA te zien krijgt. Slimme regels voor een CTA zet je in op basis van de volgende criteria van de bezoeker:

  • Het land waar de bezoeker zich bevindt
  • Apparaattype
  • Verwijzingsbron
  • Voorkeurstaal
  • Lidmaatschap van contactlijst binnen het HubSpot CRM
  • Fase binnen de customer lifecycle binnen het HubSpot CRM

Conversies website verhogen - GIF smart content HubSpot

#3 Optimaliseer conversiegerichte pagina’s zoals landingspagina’s

Landingspagina’s zijn cruciaal bij het verhogen van je conversies. Een landingspagina is namelijk de pagina waar een gebruiker op terechtkomt wanneer deze bijvoorbeeld op een advertentie klikt of zich wil aanmelden voor een evenement. Dit type pagina zorgt voor de laatste stap: het vergaren van gegevens en het daadwerkelijk laten plaatsvinden van de conversie. Door deze pagina’s te optimaliseren zorg je dus voor een betere conversie. Er zijn verschillende manieren waarop je een landingspagina kunt optimaliseren, waaronder:

  • Het bedenken van een pakkende titel op basis van het what-how-why principe.
  • Het schrijven van effectieve copy
  • Het gebruiken van rake CTA’s
  • Het maken van gerichte leadgeneratie formulieren

#4 Beheer en analyseer je advertenties met HubSpot

Om conversies te genereren  met je website, moet je allereerst bezoekers naar je website zien te trekken. Dit kan door gebruik te maken van SEO-optimalisatie, maar ook door online advertenties in te zetten. Advertenties kun je op verschillende mediakanalen inzetten, zoals bijvoorbeeld Google Ads, Facebook en LinkedIn. Doordat de data van deze advertenties zich in verschillende databases bevinden, kan het soms lastig zijn om deze effectief te analyseren en beheren. 

Gelukkig kun je de data van je advertenties inladen binnen de Marketing Hub van HubSpot en zo de data in één duidelijk overzicht analyseren. Door een koppeling te leggen tussen je advertentiekanalen en HubSpot zorg je er ook voor dat vergaarde leads direct in het CRM komen te staan. Zo zorg je ook direct voor een goede opvolging met bijvoorbeeld geautomatiseerde mails. Een goede opvolging is cruciaal bij het verhogen van je conversie.

Check ook je website op kritieke punten om de conversie te verbeteren

Wil je weten of je website optimaal is ingericht voor het genereren van conversies? Download onze website checklist om te controleren hoe jouw website scoort op kritieke punten voor conversie.