E-mail marketing: schenk voldoende aandacht aan je uitschrijfpagina

E-mail marketing

uitschrijfpaginaKortgeleden schreef ik een blog over e-mail marketing waarin je kon lezen hoe je jouw e-mail eruit kunt laten springen. Dit is namelijk best een lastige opgave. Mensen ontvangen tegenwoordig zo ontzettend veel e-mails dat ze vaak alleen de meest belangrijke en aansprekende openen. Tijd dus om jouw e-mails op te laten vallen! Maar hoe erg je je best doet als marketeer; er zullen altijd mensen zijn die zich toch voor je e-mails uitschrijven.

In dit blog lees je hoe je een uitschrijfpagina inricht die ervoor zorgt dat je minder abonnees kwijt raakt.

Waarom uitschrijven?

Mensen schrijven zich om verschillende redenen uit voor e-mails. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat ze de content niet meer interessant vinden, ze de frequentie te hoog vinden of de e-mails eigenlijk nooit hadden willen ontvangen (per ongeluk ingeschreven). Wat de reden uiteindelijk ook is: ze zijn op jouw uitschrijfpagina terecht gekomen en dat is niet voor niets. Maak het mensen dan ook niet moeilijk om zich uit te laten schrijven, dit levert alleen maar frustratie op.

Zorg er dan ook voor dat je nooit:

  • uitschrijfbuttons verstopt
  • eist om verplichte velden in te vullen
  • vraagt om inloggegevens of wachtwoorden
  • abonnees dwingt om zich weer te abonneren

Maar hoe kun je jouw abonnees dan wel aan boord houden?

Vertel je abonnees waarom ze zouden moeten blijven (hiermee bedoel ik dus niet dwingen!). Herinner ze bijvoorbeeld aan de waardevolle informatie die je hebt gedeeld en verwijs hierbij naar interessante e-books of aanbiedingen. Of bied hen een leuke kortingsbon aan die ze kunnen gebruiken voor een product of dienst. Ook kun je aanbieden om het abonnement tijdelijk te pauzeren. Diverse  mogelijkheden dus, maar wat het beste werkt zal per publiek, vakgebied en organisatie verschillen. Probeer het zelf uit…

Uiteindelijk kun je van alles aanbieden en hierbij ook wat humor of andere emotie gebruiken, maar ga niet te ver. Als iemand zich toch wil uitschrijven, moet dit mogelijk zijn. En waarom zou jij nog langer energie steken in iemand die echt geen interesse meer heeft?

Aantal uitschrijvingen verlagen

Hieronder lees je vier tips die ervoor zorgen dat je jouw abonnees niet meer of minder snel kwijt raakt.

1. Vraag de reden van uitschrijven

Vraag je abonnees om feedback en geef hen voldoende ruimte om antwoord te geven op een vraag als: waarom wil je je uitschrijven? Ik zou hierbij kiezen voor een open antwoordveld in plaats van een multiple choice met zelfbedachte redenen. Zo kom je de daadwerkelijke redenen te weten. Het belangrijkste is: analyseer de feedback nauwkeurig en doe er echt iets mee!

2. Bied alternatieven aan

Wanneer een abonnee de frequentie te hoog vindt of alleen een bepaald onderwerp interessant vindt, betekent dit niet dat hij of zij zich volledig wil uitschrijven. Vaak zijn dergelijke mensen op zoek naar het aanpassen van hun wensen. Bied daarom alternatieven aan en geef mensen de mogelijkheid om hun gewenste e-mail frequentie aan te geven en zelf te bepalen welke e-mails ze willen ontvangen. Zo behoud je je abonnees!

3. Zorg voor een mooi vormgeving

Wanneer je jouw abonnees naar een kale, lege pagina met enkel een afmeldlink stuurt, geef je hen niet het gevoel dat je de afmelding jammer vindt. Zorg daarom voor een mooi vormgegeven afmeldpagina en laat zien dat je baalt van het ‘afscheid’.

4. Personaliseer je uitschrijfpagina

Het personaliseren van je pagina kun je op verschillende manieren doen. Denk aan het schrijven van de voornaam van de abonnee in plaats van ‘meneer’ of ‘mevrouw’. Ook kun je content aanbieden die afgestemd is op de interesses van je abonnee. Daarnaast is het automatisch vullen van formuliervelden handig; zo kost het mensen nog minder tijd om zich af te melden.

Er zijn vast nog veel meer tips voor een sterke uitschrijfpagina. Heb jij nog aanvullingen op mijn blog? Ik hoor het graag van je! Ook ben ik benieuwd welke aanpak jij hanteert voor jouw uitschrijfpagina, gebruik je bijvoorbeeld humor, verdriet of emoties?

Wil je meer weten over Inbound Marketing?

Download de whitepaper