Hashtags op verschillende social media: een overzicht

Hashtags op socla media

De hashtag is sinds zijn ontstaan in 2007 niet meer weg te denken uit de teksten die mensen op social media verspreiden. Het ‘hekkie’ is de ideale manier om berichten te groeperen, naar onderwerpen te zoeken en te zien wat populaire topics zijn. Niet alleen Twitter, maar ook andere sociale media hebben de hashtag functie opgenomen. Moet je als marketeer rekening houden met verschillen tussen deze platformen of kun je tweets klakkeloos kopiëren naar Facebook en zonder wijzigingen delen op Google+? In dit blog zoek ik naar overeenkomsten, verschillen en praktijkvoorbeelden van hashtags op verschillende sociale platformen.

De Gouwe Ouwe

De hashtag werd in de zomer van 2007 in het leven geroepen door Chris Messina. Zoals bij veel uitvindingen liep het niet meteen storm met Twitteraars die hashtags daadwerkelijk gebruikten. Pas twee jaar later maakte Twitter hyperlinks bij hashtags en in 2010 werd het trending topic geïntroduceerd. Sindsdien is het voor alle Twitter gebruikers de normaalste zaak van de wereld om één of meerdere hashtags aan je tweet toe te voegen. Uit onderzoek blijkt dat hashtags op Twitter vooral pakkend moeten zijn. Het beste kun je één hashtag per tweet gebruiken en deze toevoegen in de tekstregel.

Hashtags op Facebook

Eén voordeel van hashtags op Facebook is dat je suggesties krijgt die met de door jou aangeklikte hashtag te maken hebben. Zo vind je via Facebook snel relevante zoektermen die je vervolgens aan je content kan toevoegen. Echter kan een gebruiker alleen content zien die met hem of haar gedeeld is of openbaar is.

Hashtags bij visuele content

In een omgeving met veel tekst valt visuele content op. Werkt dit andersom ook? Valt tekst in een visuele omgeving op en wat zijn de do’s en dont’s op dit gebied? Bij verschillende sociale media waar visuele content de boventoon voert kunnen hashtags gebruikt worden. Zoals bij Twitter een in de zin geïntrigeerde hashtag goed werkt, kun je geen hashtag in je foto of video intrigeren. Daarom is het op bijvoorbeeld Instagram, Pinterest en Vine van belang dat je hashtags echt wat toevoegen aan je content.

Instagram en Vine

Instagram en Vine werken wat betreft hashtags hetzelfde: je voegt een hashtag toe aan de beschrijving van je foto of video en deze is klikbaar, maar je kan ook in de zoekbalk naar gebruikte hashtags zoeken. Alleen foto’s en video’s van openbare profielen of profielen die je volgt worden weergegeven in de zoekresultaten. Net zoals op Twitter en Facebook is het op Vine en Instagram mogelijk cijfers te gebruiken. Je kunt alleen hashtags aan je eigen berichten toevoegen en er maximaal dertig per bericht gebruiken, maar ik raad je aan minder dan vijf hashtags in een bericht te plaatsen. Vine heeft nog een extra functie voor het plaatsen van je filmpjes, deze kun je namelijk aan een kanaal toevoegen zoals Dieren, Kunst en Komedie, Doe Het Zelf, Eten, Nieuws en Sport. Hierdoor maak je je content nog beter vindbaar, maar hou er rekening mee dat deze kanalen wereldwijd gebruikt worden.

Pinterest

Als het om hashtags gaat is Pinterest echter een beetje een vreemde eend in de bijt. Een hashtag is namelijk alleen klikbaar als deze zich in de beschrijving van een pin bevindt. Hashtags in titels en beschrijvingen van borden en accounts zijn niet klikbaar. Daarnaast geven de resultaten niet alleen pins met de letterlijke hashtag weer, maar ook met dezelfde woorden zonder hashtag en met spaties gescheiden. Als je bijvoorbeeld #contentmarketing aan zou klikken krijg je ook resultaten met de woorden ‘content marketing’ of ‘contentmarketing’ in hun beschrijving of URL.

Uiteraard is het bij alle berichten waarin je hashtags plaatst van belang dat je goed nadenkt voordat je dit doet. De lengte van de hashtag, de woorden of afkortingen die je gebruikt en de populariteit van de hashtag kunnen veel invloed hebben op de mate waarin je bericht gevonden en gedeeld wordt.

Wil je meer lezen over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper!