Hoe stel je een goede meta-beschrijving op en waarom soms juist niet?

meta-beschrijving

benjamin-dada-EDZTb2SQ6j0-unsplash (2)Een meta beschrijving (meta description) is een stukje tekst dat meer uitleg geeft over de content op een bepaalde webpagina. De meta description is niet zichtbaar op je webpagina zelf, maar wel onder de zoekresultaten in een zoekmachine. In dit blog lees je waarom meta-beschrijvingen belangrijk zijn voor jouw SEO, hoe je een goede meta-beschrijving opstelt en waarom je dit voor Google soms juist niet moet doen!

metabeschrijving

Waarom zijn meta-beschrijvingen belangrijk voor jouw SEO?

Het doel van een meta-beschrijving is simpel: het moet ervoor zorgen dat iemand die ergens op zoekt doorklikt naar jouw pagina. In andere woorden, meta-beschrijvingen helpen click-throughs te genereren vanuit zoekmachines.

Zoekmachines zeggen dat er geen direct voordeel is voor jouw SEO wanneer jouw meta-beschrijvingen in orde zijn. Maar er is een indirect voordeel: Google gebruikt click-through rate als een manier om te bepalen of jouw pagina een goed resultaat is voor de zoeker. Wanneer er dus meer mensen op jouw zoekresultaat klikken zal Google jou zien als een goed resultaat en op een betere positie laten zien op de zoekresultatenpagina. Dit is dus waarom het belangrijk is om jouw meta beschrijvingen te optimaliseren.

Hoe schrijf ik een goede meta-beschrijving?

 

- Gebruik overtuigende teksten in de beschrijving

De meta-beschrijving is eigenlijk de plek om reclame te maken voor jouw pagina op de zoekresultatenpagina. Het trekt lezers naar een website vanuit de zoekresultaten, en is dus een zeer zichtbaar en belangrijk onderdeel van jouw marketing. De meta-beschrijving van een pagina moet op een intelligente manier gebruik maken van de zoekwoorden van de pagina om op een natuurlijke manier de zoeker te overtuigen door te klikken naar jouw pagina. Google en andere zoekmachines maken de ingevulde zoektermen die ook in de meta-beschrijving staat vaak cursief, wat de aandacht van de zoeker trekt. Probeer jouw beschrijvingen zo goed mogelijk af te stemmen op waardevolle zoektermen.

- Vermijd dubbele meta-beschrijvingen

De meta-beschrijving van jouw pagina’s moet relevant zijn voor de pagina die het beschrijft en moet verschillen van de meta-beschrijvingen van andere pagina’s. Unieke meta descriptions vergroten de kans dat zoekmachines en andere browsers kunnen begrijpen welke inhoud op een pagina staat en hoe deze zich verhoudt tot andere pagina's. Wanneer dit niet het geval is staat er op een zoekresultatenpagina steeds dezelfde meta-beschrijving. Daarnaast kan het negatieve gevolgen hebben voor jouw SEO wanneer de zoekmachine jouw pagina’s niet goed kan onderzoeken en dubbele meta-beschrijvingen bemoeilijken dit proces.

-Vermijd dubbele aanhalingstekens in de meta-beschrijving

Wanneer dubbele aanhalingstekens ("...") worden gebruikt in de meta-beschrijving, denkt Google dat dit het einde van jouw meta-beschrijving is en zal het automatisch de rest van de tekst uit de meta-beschrijving van het zoekresultaat knippen. Om dit te voorkomen, kun je het beste alle speciale tekens uit de meta-beschrijvingen verwijderen. Als aanhalingstekens belangrijk zijn in jouw meta-beschrijving, kunt je het beste enkele aanhalingstekens gebruiken om dit automatisch afknippen te voorkomen.

Waarom gebruikt Google mijn meta-beschrijving soms niet?

Google overschrijft in bijna 63% van de zoekresultaten de meta beschrijving van een pagina ​. Wat betekent dit voor jou en waarom zou je tijd steken in het opstellen van een meta-beschrijving als Google ze toch aanpast?

Zoekmachines overschrijven vaak de meta-beschrijvingen van pagina's, waarbij op de zoekresultatenpagina een andere tekst wordt weergegeven dan is genoteerd op jouw pagina. Het is moeilijk te voorspellen wanneer dit precies gebeurt, maar het gebeurt vaak wanneer Google vindt dat de bestaande meta-beschrijving de zoekopdracht van een gebruiker niet adequaat beantwoordt en in plaats daarvan een stukje tekst van dezelfde pagina gebruikt waarvan het denkt dat het een beter antwoord op de zoekopdracht is.

Dit kan frustrerend zijn, vooral wanneer je veel tijd hebt besteed aan het zorgvuldig samenstellen van unieke beschrijvingen voor elke pagina, maar die frustratie kan in sommige gevallen worden vermeden door de beschrijving van de pagina volledig over te laten aan de zoekmachine. Hoewel het natuurlijk als verstandiger voelt om een goede meta beschrijving te schrijven in plaats van Google deze te laten bepalen, is dit niet altijd het geval. Wanneer je beslist of je een meta description moet specificeren, vraag je dan af op hoeveel waardevolle zoektermen de pagina zich richt.

Er zit namelijk een verband tussen zoekwoorden met een hoger zoekvolume en een lagere kans dat jouw meta-beschrijving overschreven wordt. Wanneer een pagina is gericht op een of meerdere termen met een hoog zoekvolume, dan is het verstandig om een eigen meta beschrijving te schrijven om gebruikers aan te trekken die zoekopdrachten uitvoeren waarin deze termen voorkomen. Wanneer jouw pagina echter is gericht op meer long-tail zoekwoorden dan kan het verstandiger zijn om de zoekmachines zelf een meta beschrijving te laten maken. De reden is eenvoudig: wanneer zoekmachines een meta beschrijving samenstellen, geven ze altijd de zoekwoorden en omliggende zinnen weer waarop de gebruiker heeft gezocht, zo nauwkeurig als ze kunnen.