Vind de influencers binnen je netwerk (deel 1 + 2)

Influencers
Sinds de komst van social media besteden ondernemingen steeds meer aandacht aan de manier waarop ze online kanalen kunnen inzetten ter bevordering van bekendheid en omzet. Tot zover niets nieuws. Voor het toepassen van moderne marketing is het belangrijk je verder te verdiepen in de werking van social media. Schrijftips, tips om het beste medium te kiezen en tips om je netwerk te vergroten horen hier allemaal bij. In dit rijtje ontbreekt echter nog één schakel: het sociale van sociale media.
 

Sommige ondernemers vergeten de menselijke, sociale kenmerken van bijvoorbeeld Twitter en LinkedIn. Het zijn tenslotte mensen die jouw blogs, e-books en whitepapers moeten vinden, lezen of bekijken, delen en uiteindelijk voor jouw onderneming kiezen. Daarom is het van belang te achterhalen wie de invloedrijke mensen, influencers, in je netwerk zijn. Zij zijn namelijk in staat je content te delen met hun eigen netwerk en zo jouw publiek te vergroten. In dit blog lees je meer over wat (of beter gezegd: wie) influencers eigenlijk zijn en waarom het slim is deze te bepalen. In het vervolg van dit blog leg ik verschillende methode uit om influencers te achterhalen en wat je vervolgens het best met de verworven informatie kan doen.

Wat is een influencer?

Influencers noemen we ook wel invloedrijke personen of opinieleiders. Opinieleiderschap is volgens Rogers (1983) de mate waarin een individu in staat is om de houding van anderen te beïnvloeden op een open, informele en gewenste manier. Meer dan 30 jaar na het onderzoek van Rogers hoeft een influencer niet langer een politicus of bijvoorbeeld columnist van een krant te zijn die vanuit politieke overtuiging veel volgers heeft. Op social media maakt iedereen kans invloedrijk te worden op een open, informele en gewenste manier. Is de content die je aanbiedt volgens velen interessant? Dan merk je dat aan een stijgend aantal volgers op Twitter of toenemende hoeveelheid connecties op LinkedIn. Wat influencers namelijk kenmerkt is dat ze een groot netwerk hebben en informatie daardoor makkelijk en snel onder veel mensen kunnen verspreiden. Daarbij bepalen influencers vaak de toon van een discussie en stimuleren ze anderen mee te doen.

Volgen en gevolgd worden

Verschillende onderzoeken laten zien dat opinieleiders niet alleen veel volgers hebben, maar zelf vaak ook veel anderen volgen. Uiteraard wordt die verhouding schever als iemand erg populair is: het is dan gewoonweg onmogelijk om met iedereen in contact te blijven die jou volgt. Influencers zullen daarom meer volgers hebben dan dat zij anderen volgen.

Waarom moet je influencers achterhalen?

Allereerst: niets moet. Zoals ik in het begin van dit blog schreef, influencers hebben een groot netwerk en zijn daarom in staat jouw publiek te vergroten. Dus als je wilt dat jouw content onder een groter publiek en daarmee onder meer potentiële klanten verspreid wordt, is het slim de influencers in je netwerk te achterhalen. Opinieleiders hebben vaak veel volgers die waarde hechten aan de mening van de influencer. Als je de juiste toon weet te zetten met bijvoorbeeld een blogartikel en de influencer deelt de content, vergroot je de vijver waaruit je potentiële klanten vist. 

Daarnaast zijn opinieleiders vaak redelijk actief op social media. Dat wil zeggen dat zij in verhouding tot hun volgers of connecties meer berichten plaatsen, delen/retweeten of beantwoorden. Dat vergroot de kans dat berichten ook daadwerkelijk opgemerkt worden bij de doelgroep. Natuurlijk is niet elke opinieleider interessant voor jouw onderneming. Daarom is het verstandig opinieleiders met autoriteit binnen een bepaald  vakgebied of in een specifieke regio te selecteren. Voor de ene onderneming is een opinieleider op het gebied van logistieke software mogelijk interessant, terwijl de ander zich misschien alleen wil richten op bankdirecteuren in Noord Nederland. Hoe je influencers binnen een netwerk bepaalt en wat je vervolgens met die informatie kan doen beschrijf ik in het volgende deel.

Vind de influencers binnen je netwerk [deel 2]

Sinds de komst van social media besteden ondernemingen steeds meer aandacht aan de manier waarop deze kanalen ingezet kunnen worden ter bevordering van bekendheid en omzet. Tot zover niets nieuws. Voor het toepassen van moderne marketing is het belangrijk je verder te verdiepen in de werking van social media. Schrijftips, tips om het beste medium te kiezen en tips om je netwerk te vergroten horen hier allemaal bij. In dit rijtje ontbreekt echter nog één schakel: het sociale van sociale media.

In mijn vorige blog beschreef ik waarom het voor moderne marketeers interessant is Influencers, oftewel opinieleiders, te achterhalen binnen hun netwerk. In dit tweede deel van mijn blog over influencers geef ik verschillende methoden om deze invloedrijke personen te bepalen en vertel ik wat je uiteindelijk met de resultaten van zo’n netwerkanalyse kunt doen.

Methoden om influencers te bepalen

Op het internet zijn verschillende tools te vinden die je helpen met het bepalen van je influencers in je netwerk. In principe voeren deze tools een analyse uit op een netwerk van volgers of connecties. Ze analyseren de grootte, dichtheid en hechtheid van het netwerk en laten de influencers zien.

LinkedIn netwerk

Tools om LinkedIn data mee te analyseren zijn er minder dan voor Twitter. Ik kwam uiteindelijk bij de (gratis) open source tool SociLab terecht. Deze tool - die gebaseerd is op de sociaal wetenschappelijke methode - laat je inloggen op je LinkedIn account en start vervolgens de analyse. Je ontvangt een visualisatie van je netwerk waarin je zelf bepaalde connecties kan uitlichten door het bijbehorende bolletje buiten het centrum te slepen. Hoe dichter naar het centrum van de visualisatie, des te meer contacten heeft de connectie binnen jouw netwerk. Selecteer ‘coloring by industry’ om te zien wie van je contacten zich in hetzelfde vakgebied begeven. De resultaten van deze netwerkanalyse geven je al aardig inzicht in je connecties, maar voor meer diepgang kun je de gegevens ook exporteren naar een CSV of Pajek netwerk bestand. Pajek is een netwerkanalyseprogramma met veel mogelijkheden op het gebied van bijvoorbeeld Influencers, clustervorming en visualisatie.

Twitter netwerk

Ook heb ik voor het uitvoeren van een netwerkanalyse op Twitter een aantal interessante tools gevonden.

Kred

Kred is bijvoorbeeld een gratis tool die je inzicht geeft in je eigen positie binnen Twitter. De optie ‘leaderboards’ geeft je de mogelijkheid op personen of onderwerpen (in de vorm van hashtags) te zoeken. Probeer de hashtag #inboundmarketing of je eigen Twitter account eens.

BuzzSumo
BuzzSumo is een betaalde tool waar je een account voor dient aan te maken. BuzzSumo geeft je de mogelijkheid om populaire content te zoeken, maar is in dit geval vooral interessant voor het vinden van Influencers. Kies het tabblad ‘influencers’ en type een zoekwoord in de vorm van @zoekwoord, zoekwoord of #zoekwoord. Je krijgt een overzicht van de meest invloedrijke accounts op dat gebied. Filter op soort of locatie en sorteer het resultaat op voor jou relevante factoren.

Followerwonk
De laatste tool voor het uitvoeren van een netwerkanalyse op je Twitter account is Followerwonk. Het is net zoals BuzzSumo een betaalde tool waarbij je inlogt met je Twitter account of een MOZ account. Kies een account waarop je de analyse wilt uitvoeren, bekijk de resultaten (let op de verschillende tabbladen!) en kies ‘save this report’ om deze te bewaren. Vooral het tabblad ‘Sort followers’ vind ik interessant, hierin worden je beste volgers weergegeven op het gebied van aantal volgers, retweets en social authority.

Vergelijk de verschillende tools en kies de tool die het meest op jouw behoefte aansluit.

And the results are..

Neem de tijd om je in de resultaten van je netwerkanalyse te verdiepen. Maak bijvoorbeeld een overzicht in Excel op basis van belangrijke factoren zoals hun social authority en aantal volgers. Vind je veel invloedrijke, maar voor jou tot nu toe nog onbekende accounts binnen het vakgebied van jouw onderneming? Volg hen! Wie weet vinden ze jouw content interessant om te delen en vergroot je zo je publiek. Als je op den duur merkt dat iemand jouw content vaak deelt kun je wat meer toenadering zoeken, maar wees hier voorzichtig mee. Influencers specialiseren zich vaak op één vakgebied en daarom kan sommige content interesse wekken maar aan de andere kant de plank volledig misslaan. Laat inbound marketing zijn werk doen; je zult zien dat de echt geïnteresseerden dan vanzelf binnen druppelen.