- Home /
- Kennis delen doen we graag /
- Vind de influencers binnen je netwerk (deel 1)
Vind de influencers binnen je netwerk (deel 1)


Sommige ondernemers vergeten de menselijke, sociale kenmerken van bijvoorbeeld Twitter en LinkedIn. Het zijn tenslotte mensen die jouw blogs, e-books en whitepapers moeten vinden, lezen of bekijken, delen en uiteindelijk voor jouw onderneming kiezen. Daarom is het van belang te achterhalen wie de invloedrijke mensen, influencers, in je netwerk zijn. Zij zijn namelijk in staat je content te delen met hun eigen netwerk en zo jouw publiek te vergroten. In dit blog lees je meer over wat (of beter gezegd: wie) influencers eigenlijk zijn en waarom het slim is deze te bepalen. In het vervolg van dit blog leg ik verschillende methode uit om influencers te achterhalen en wat je vervolgens het best met de verworven informatie kan doen.
Wat is een influencer?
Influencers noemen we ook wel invloedrijke personen of opinieleiders. Opinieleiderschap is volgens Rogers (1983) de mate waarin een individu in staat is om de houding van anderen te beïnvloeden op een open, informele en gewenste manier. Meer dan 30 jaar na het onderzoek van Rogers hoeft een influencer niet langer een politicus of bijvoorbeeld columnist van een krant te zijn die vanuit politieke overtuiging veel volgers heeft. Op social media maakt iedereen kans invloedrijk te worden op een open, informele en gewenste manier. Is de content die je aanbiedt volgens velen interessant? Dan merk je dat aan een stijgend aantal volgers op Twitter of toenemende hoeveelheid connecties op LinkedIn. Wat influencers namelijk kenmerkt is dat ze een groot netwerk hebben en informatie daardoor makkelijk en snel onder veel mensen kunnen verspreiden. Daarbij bepalen influencers vaak de toon van een discussie en stimuleren ze anderen mee te doen.
Volgen en gevolgd worden
Verschillende onderzoeken laten zien dat opinieleiders niet alleen veel volgers hebben, maar zelf vaak ook veel anderen volgen. Uiteraard wordt die verhouding schever als iemand erg populair is: het is dan gewoonweg onmogelijk om met iedereen in contact te blijven die jou volgt. Influencers zullen daarom meer volgers hebben dan dat zij anderen volgen.
Waarom moet je influencers achterhalen?
Allereerst: niets moet. Zoals ik in het begin van dit blog schreef, influencers hebben een groot netwerk en zijn daarom in staat jouw publiek te vergroten. Dus als je wilt dat jouw content onder een groter publiek en daarmee onder meer potentiële klanten verspreid wordt, is het slim de influencers in je netwerk te achterhalen. Opinieleiders hebben vaak veel volgers die waarde hechten aan de mening van de influencer. Als je de juiste toon weet te zetten met bijvoorbeeld een blogartikel en de influencer deelt de content, vergroot je de vijver waaruit je potentiële klanten vist.
Daarnaast zijn opinieleiders vaak redelijk actief op social media. Dat wil zeggen dat zij in verhouding tot hun volgers of connecties meer berichten plaatsen, delen/retweeten of beantwoorden. Dat vergroot de kans dat berichten ook daadwerkelijk opgemerkt worden bij de doelgroep. Natuurlijk is niet elke opinieleider interessant voor jouw onderneming. Daarom is het verstandig opinieleiders met autoriteit binnen een bepaald vakgebied of in een specifieke regio te selecteren. Voor de ene onderneming is een opinieleider op het gebied van logistieke software mogelijk interessant, terwijl de ander zich misschien alleen wil richten op bankdirecteuren in Noord Nederland. Hoe je influencers binnen een netwerk bepaalt en wat je vervolgens met die informatie kan doen beschrijf ik in het tweede deel van mijn blog over influencers.