Kallax-kast of eigen ontwerp? Keuzes bij een HubSpot website

Kallax-kast of eigen ontwerp? Keuzes bij een HubSpot website

hubspot websiteIedereen die een Ikea kast in elkaar heeft gezet, weet wat een emotionele rollercoaster is: van de euforie als ‘ie klaar is tot de angst als je een paar schroeven overhoudt: het is een hele gebeurtenis. Al helemaal als je jouw Kallax of Billy samen met iemand in elkaar zet, want ruzie met je medebouwer krijg je sowieso. Zo gaat het ook met het vernieuwen van je website. De keuze is reuze en het proces gaat zelden zonder horten of stoten. Gelukkig hoef je niet altijd te kiezen voor een compleet nieuwe HubSpot website, maar zijn er ook andere opties om ‘m te vernieuwen. Zo kun je er ook voor kiezen om kleinere stappen te nemen. In dit blog lees je over de verschillende mogelijkheden: van Kallax-kast tot beginnen vanaf nul.

Startpunt: bestaande HubSpot website of een ander CMS?

Wanneer je overweegt om je website te vernieuwen in het HubSpot CMS, zijn er verschillende beginsituaties mogelijk, zoals:

  • Je hebt een B2B website in een ander CMS en wilt volledig migreren naar HubSpot
  • Je hebt al een HubSpot website en wilt deze vernieuwen
  • Je maakt al gebruik van de HubSpot Marketing Hub en wilt nu ook de website naar HubSpot migreren

Er zijn dus verschillende manieren waarop je terecht kunt komen bij de HubSpot website. Check bij je startpunt het tijdspad: bestaande content migreren naar het HubSpot CMS kost immers tijd. Ben je eenmaal klaar om stappen te maken met die HubSpot website? Dan zijn er globaal drie opties voor het vernieuwen van een HubSpot website.

De Kallax onder de websites

Templates zijn net als Ikeakasten: op het oog een gemakkelijke oplossing, totdat je erachter komt dat er een schroefje ontbreekt. Dan kan de stress echt toeslaan. Ook onhandig is het wanneer je erachter komt dat je toch wat meer spullen had dan die Kallax kon dragen, of dat hij net niet mooi bij je interieur staat. Oké, genoeg metaforen. Een template kan een prima oplossing zijn- maar ik wil graag het idee wegnemen dat het de snelste en gemakkelijkste oplossing is. Om erachter te komen of een bepaald template voldoet aan jouw eisen, moet je vooraf op een rijtje zetten of:

  • Alle gewenste modules erin zitten, denk aan bepaalde pricing tabellen of wensen voor video opmaak
  • Je huidige content goed omgezet kan worden naar het nieuwe template (meest geziene probleem: van horizontale naar verticale blogafbeeldingen gaan)
  • Er voldoende varianten van de inner pages zijn. Veel templates beschikken slechts over één of twee designs voor inner pages en dat is voor veel bedrijven te weinig.

Besef je bij de aankoop van een template (die vind je trouwens in de HubSpot market place) dat er ook altijd nog wat programmeerwerk nodig is. Jouw huisstijl moet immers over worden gezet in het template. Daarnaast zien we vaak dat bijvoorbeeld de menu items niet passen, of submenu-items nog geen styling hebben gekregen. Kleine dingen, maar die kosten wel tijd. Bij een gekocht template weet je niks over de kwaliteit van de code, dus je kunt hierbij voor verrassingen komen te staan. Snel aan de slag met een template betekent vaak dat je concessies moet doen. Je hebt minder vrijheid in het inrichten van je pagina’s, maar hebt vaak wel een snelle live-gang én een responsive website.

Een design item

Vanwege bovenstaand niet-super-positief-verhaal kiezen veel bedrijven voor een design from scratch. Dit kan helemaal aangepast worden aan jouw wensen en verwachtingen. Grootste nadeel: keuzestress! Net als bij de aankoop van een nieuw huis, moet je over ieder detail nadenken en een mening hebben. Sterker nog, het gaat niet alleen om jouw mening, maar vooral om dat van je potentiële klanten. En zij kijken niet alleen naar een mooi, modern design maar vinden ook duidelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en een fijne navigatie belangrijk. Daarbij moet je zeker niet alleen uitgaan van je ‘gut feeling’. Draait je huidige website al op HubSpot? Gebruik dan de data waarover je al beschikt: probeer te achterhalen waarom bepaalde landingspagina’s juist wel of niet goed converteren. En check of dit te maken heeft met de inhoud, het design, of beide. Daarnaast kunnen heatmaps ook een goed hulpmiddel zijn om erachter te komen wat er wel en niet werkt op je website.

Als het design er is, kun je gaan bouwen. Als je in-house developers hebt, kunnen zij zelf verantwoordelijk zijn voor de code. HubSpot heeft een goede CMS for developers certificering, zodat jouw programmeurs kunnen leren hoe ze een gebruiksvriendelijke website in HubSpot bouwen. Krijg je externe hulp bij het bouwen van je HubSpot website? Zorg er dan voor dat de webbouwer een website voor je bouwt die gemakkelijk te beheren is en aan te passen. Een veelgehoord probleem is een website die compleet gebouwd is in html/css en daardoor niet bewerkbaar is voor de eindgebruikers.

 

De tussenoptie: een upgrade van je website

Ken je van die ingerichte huizen waar veel met weinig is gedaan? Waar je kattenmandjes vindt in Kallax-kasten en extra opbergruimte is gecreëerd dankzij slimme indelingen? Die inspiratie kun je gebruiken als je website nog niet toe is aan een volledig redesign, bijvoorbeeld omdat dit nog niet zo lang geleden is, of wanneer je de tijd en middelen niet hebt. Maak kennis met HubSpot modules! Deze koop je voor een laag bedrag of zijn zelfs gratis te downloaden en direct te implementeren in je website. Hiermee hijs je je website in een nieuw jasje- bijvoorbeeld door het aanpassen van al je header foto’s. Belangrijk: let niet alleen op het uiterlijk van je website, maar gebruik bestaande data om te beslissen waar verbeteringen nodig zijn. Quick fix: is je conversie erg laag omdat niemand tot het einde van je pagina scrolt? Dit kan aan meerdere dingen liggen. Zo is slechte content een belangrijke oorzaak, maar het kan ook simpelweg liggen aan de aandacht spanne van je websitebezoeker. Help ‘m daarom door CTA’s al in de lopende tekst te zetten. Dit kan redelijk subtiel.

Onthoud dat het altijd belangrijk is om te checken hoe je website er technisch voorstaat, denk hierbij aan:

  • De laadtijd (JavaScripts, te grote afbeeldingen)
  • SEO
  • Navigatie (is deze duidelijk en logisch?)
  • Het gebruik van pillar pages en topic clusters

Doe wat past bij je budget, ambities en bedrijf

Als we HubSpot moeten geloven, moet je iedere twee jaar je website helemaal vernieuwen. Maar dat kost tijd en geld- iets wat de meeste bedrijven niet iedere twee jaar willen investeren. Kies daarom voor een aanpak waarbij je continu je website blijft verbeteren. Ik kan me voorstellen dat je eens in de zoveel tijd een compleet nieuw design wilt, maar dit betekent niet dat je in de tussentijd stil moet zitten. Maak een projectteam (of huur dit in) om tweewekelijks aan de website te werken. Laat ze je websiteprestaties meten, veranderingen doorvoeren en resultaten checken. Zo blijft je website steeds vernieuwen (ook weer goed voor Google) en voorkom je een statisch design. De modules in HubSpot zorgen dat je kosten binnen de perken blijven.