Lanceer jouw moderne marketingstrategie in 8 fasen (fase 5-8)

Nynke_Inge_ballon_-_The_Inbounder.jpgGeïnspireerd op het marketingevenement The Inbounder, deelde ik in mijn vorige blog de eerste vier fasen van de lancering van de moderne marketingstrategie. In deze voorbereidende fasen heb je bepaald waarom je een nieuwe raket gaat bouwen, welk doel deze moet bereiken, uit welke onderdelen jouw raket bestaat, wie er met welke rol mee op reis mag en het budget dat je hiervoor hebt. Nu is het tijd voor de werkelijke lancering en de reis die daarna volgt. Gaat jouw raket Planeet SuMoMa (Succesvolle Moderne Marketing) bereiken? Die kans is groot als je de volgende vier fasen doorloopt.

Fase 5: Take-off in 3.. 2.. 1..

Na alle controles die je bij fase 4 hebt gedaan, kan de bemanning aan het werk. Er moet content gemaakt worden die als brandstof dient voor je raket. Die content bestaat uit blogs, white papers, e-books, infographics, social media posts, video’s, audio, presentaties enzovoort. Alle content waarmee je de vragen van je doelgroep kunt beantwoorden en in hun behoeften kunt voorzien, stuwt jouw raket vooruit. In het meest ideale geval vindt de ‘verbranding’ plaats in motoren die aan elkaar gekoppeld zijn. Stem je content goed af en zorg dat je de resultaten kunt monitoren. Als je een blog publiceert, post deze dan samen met berichten rond hetzelfde thema op social media. Deel je content kalender in op basis van keywords. Plan vooruit, maar doe dit met mate. Zorg dat de informatie die je deelt actueel is.

Wil Reynolds over content marketing:
“Bezoekers willen iets leren, ze zijn op zoek naar het antwoord op hun vraag. Dus als je een begrip uitlegt, gebruik het woord zelf dan niet in je uitleg. Ze willen duidelijkheid, niet nog meer verwarring over iets dat ze al niet snappen.” 

Fase 6: Monitoren en bijsturen

Je raket is vertrokken, de motoren draaien op volle toeren want je creëert waardevolle content voor jouw doelgroep en weet een deel van hen al te bereiken. Dan is het tijd voor de eerste controle. Planeet SuMoMa bereik je alleen door zicht te houden op de reis en hier en daar bij te sturen. Hebben je inspanningen al iets opgeleverd? Denk aan meer volgers op social media, meer websitebezoek of misschien wel de eerste leads. Houd alle kanalen in de gaten en houd hierbij de doelen die je in fase 2 gesteld hebt in je achterhoofd. Bijvoorbeeld: voor welke keywords wilde je jouw concurrent inhalen? Ben je misschien al een plekje gestegen in de ranking en aan welke pagina heb je dat dan te danken? Voor moderne marketing heb je een lange adem nodig. Één blog zorgt niet meteen voor een betere ranking, dat bouwt zich in de loop van de tijd op. Als je ervoor hebt gekozen ook betaalde campagnes in te zetten, houd dan het budget per kanaal goed in de gaten. Waar haal je met hetzelfde budget de beste resultaten? Misschien kom je onderweg wel nieuwe bouwstenen tegen, integreer deze gerust met je huidige strategie, maar zorg dat de rolverdeling duidelijk blijft.

Kieran_Flanagan_-_The_Inbounder.jpgKieran Flanagan over conversie:
“Monitor de onderdelen van je marketingstrategie. Richt je vervolgens alléén op de onderdelen die iets opleveren.”

 

 

Fase 7: Missie geslaagd of gefaald?

Na een reis van enkele weken tot maanden (afhankelijk van je doel) kun je conclusies gaan trekken over jouw strategie. Heeft je raket het gered tot Planeet Succesvolle Moderne Marketing of niet? Heeft de strategie je interessante leads opgeleverd die je team inmiddels gericht aan het opvolgen is met aanvullende content? Ik hoop natuurlijk op een succesverhaal, maar iedereen weet dat de eerste poging meestal niet de meest geslaagde poging is.

  • Missie geslaagd: gefeliciteerd! Jij hebt de juiste doelen gesteld en de juiste middelen gebruikt. Herhaal de missie of stel jezelf een nieuw doel om meer resultaat te behalen. Moderne marketing is geen tijdelijk project, maar een make-over die jouw manier van het bereiken, aantrekken en converteren van je doelgroep voorgoed veranderd.
  • Missie gefaald: jammer dat je planeet SuMoMa niet bereikt hebt. Waar ligt dat aan? Was het doel te ambitieus? Is er iets mis gegaan in de planning? Had je niet de juiste tools? Heeft je bemanning de discipline niet kunnen opbrengen? Evalueer en geef vooral niet op, maar bouw een nieuwe raket of pas je huidige aan. Interessante leads komen nu eenmaal niet vanzelf aanwaaien, het vergt heel wat van je organisatie om hen met moderne marketing te bereiken. Maar als je in de strategie gelooft, is het zonde om terug te vallen op traditionele methodes.

Nathalie Nahai over content marketing:
“Het doel van je content is: je doelgroep prikkelen, vastgrijpen en vervolgens converteren naar opvolgbare leads.”

Fase 8: Terugkeer naar planeet Aarde

Wat heeft deze missie je opgebracht? Is er werkelijk wat veranderd binnen jouw organisatie? Zijn jullie volledig overtuigd door de moderne marketing strategie of vallen jullie (soms) nog terug op traditionele marketingmethodes? Ben je tevreden over de verhouding tussen inspanning en resultaat of kan hier nog een verbeterslag worden gemaakt? Is sales al gewend aan de opgewarmde leads die zij op een presenteerblaadje van marketing krijgen aangereikt of kun je dat onderdeel nog optimaliseren? Ik ben benieuwd!

Lisa_Myers_-_The_Inbounder.pngLisa Myers over content marketing:
“Bezoekers van jouw website willen niet weten wat je doet of hoe je dat doet. Ze willen weten waarom je iets doet. Begin dus bij het vertellen van ‘waarom?’ en de emotionele basis die hierdoor ontstaat, geeft jouw relatie met (potentiële) klanten een boost.”

Lees meer over de moderne marketing strategie in ons e-book of download onderstaande begrippenlijst. Laat me weten hoe ver jij bent met het opzetten, uitvoeren of evalueren van deze strategie!