Let’s get certified! De vele voordelen van HubSpot certificaten  

voordelen HubSpot certificaat

HubSpot_CertificatenVan plan om een HubSpot certificaat te halen? Goede keuze, want de certificaten van HubSpot zijn erg waardevol! 

In dit blog vertel ik je wat HubSpot certificaten zijn (niet onbelangrijk), waarom HubSpot ze aanbiedt en wat jij er als moderne marketeer zoal mee kunt.

 

Wat zijn HubSpot certificaten?

Als je als bedrijf de nadruk legt op “being helpful to your client”, moet je die belofte ook waarmaken. Laat dat maar aan HubSpot over. Dagelijks volgen duizenden mensen hun online webinars en lezen zij hun blogs. Ook zit een groot supportteam 24/7 klaar om al hun vragen binnen enkele uren te beantwoorden. Maar het toppunt van de HubSpot behulpzaamheid is toch wel de HubSpot Academy: de online leerschool voor iedereen die een moderne marketeer wil worden. In een reeks video’s brengen vrolijke Amerikanen (tsja) je de fijnste kneepjes van het inbound-vak bij, waarna je examen doet en je (hopelijk) weer een diploma rijker bent. Het onderwerp van de certificaten loopt sterk uiteen, van simpelweg “inbound marketing” en “HubSpot” tot “Growth Driven Design” en “Delivering Sales Services”.

Waarom bestaan er HubSpot certificaten? [de voordelen]

Laten we eerlijk zijn: het uiteindelijke doel van de HubSpot Academy is klantbinding. Het halen van een certificaat brengt veel vreugde met zich mee en geeft je het gevoel een echte HubSpotter te zijn. Als vanzelf ga je beter nadenken over je marketingactiviteiten, meer HubSpot functies gebruiken en vrienden en familie vertellen over je favoriete tool (guilty). Dat werkt natuurlijk allemaal in het voordeel van HubSpot. Maar de voordelen voor de gecertificeerde zelf gaan ook ver. Zo ben je in no time op de hoogte van een specifiek marketingthema en kun je wat je geleerd hebt direct toepassen in je dagelijkse marketingwerkzaamheden. Daarnaast krijg je bij je virtuele diploma-uitreiking een berg aan promotiemateriaal opgestuurd, zodat je je succes kunt delen via LinkedIn, je website en in je cv. Vooral in Nederland, waar inbound marketing nog in de kinderschoenen staat, levert dat de nodige waardering op.

De voordelen van HubSpot certificaten voor je op een rijtje: 

  • Je bent op de hoogte van specifieke marketingthema's.
  • Je kunt de kennis direct toepassen in je werk.
  • Je geeft je CV en LinkedIn een boost.
  • Je leert je weg beter kennen in de systemen van HubSpot. 

Welke HubSpot certificaten raad ik je aan?

Dat ligt er maar net aan wie je bent. Ben je een beginnende HubSpotter? Begin dan met Inbound. In deze cursus worden je de beginselen van inbound marketing uitgelegd zonder dat je thuis hoeft te zijn in HubSpot zelf. Dit maakt de cursus ook geschikt voor mensen die aan de slag willen met de inbound methode, maar (nog) geen HubSpot hebben. Ook is het inbound certificaat handig voor collega’s die zich niet met marketing bezighouden. Na het kijken van de filmpjes zijn ze op de hoogte van de methode die jij toepast, en wat hun rol als directeur, productspecialist of HR-manager kan zijn. De inbound methode vraagt immers om de input van collega’s die richting geven aan het bedrijf en met klanten praten. Na inbound raad ik je aan de HubSpot Marketing Software-cursus te volgen. Hierin leer je hoe HubSpot werkt, waar je alles kunt vinden en hoe je een inbound marketingcampagne inricht.

Kennishonger? Specialiseer!

Zeker als je samenwerkt met een HubSpotpartner heb je met Inbound en Marketing Automation Software genoeg om aan de slag te gaan. In deze online courses leer je de basis van bijvoorbeeld workflows inrichten, blogs inplannen, landingspagina’s maken, resultaten monitoren en buyer persona’s creëren. Voor lastige kwesties schakel je je HubSpot partner in of zoek je het antwoord in één van de uitgebreide HubSpot user guides. Honger naar meer kennis? Dan zijn er genoeg opties. Zo kun je je binnen HubSpot specialiseren in design, content, e-mail en nieuwe methodes zoals Growth Driven Design. Voor je sales collega’s is er een scala aan sales certificaten, zoals de basics Inbound Sales en HubSpot Sales Software en vervolgcursussen zoals Sales Enablement. Wel adviseert onze salesman Bas om toch eerst het Inbound certificaat te halen, zodat de salesafdeling weet wat er voorafgaat aan het verkoopgesprek.

De kracht van HubSpot certificering

Naast alle voordelen die ik heb besproken, leveren de HubSpot certificaten nog iets anders op: structuur. Veel beginnende HubSpotgebruikers zien de tool als een uit de hand gelopen CRM waarin je blogs kunt inplannen en social media kunt monitoren. Maar wie zich verdiept in de inbound methode, komt er al snel achter dat het gebruikersgemak van HubSpot slechts het topje van de ijsberg is. Wie de HubSpot filosofie snapt, de methode volgt en campagnes vervolgens structureel inricht en monitort, heeft alle ingrediënten voor een geslaagde marketingstrategie die op de lange termijn een stroom aan hoogwaardige leads op gaat leveren (als dat geen belofte is!). Doordat de achterliggende inbound methode in praktisch ieder filmpje aan bod komt, spoort iedere HubSpot course je aan om structureler en grondiger te werk te gaan. Dat is denk ik het grote geheim van de Academy.

Eindoordeel? HubSpot certificaten zijn bijna overal goed voor. Al is het maar om structuur aan te brengen in je marketingactitiveiten.