Social Media Optimalisatie in vijf korte stappen

Inbound Marketing

Social media optimalisatieSocial media. Anno 2013 kan niemand meer om dit fenomeen heen, ook jouw organisatie niet. De vraag is niet of het integreren van social media effectief is, maar hoe je het gebruik van social media optimaliseert om de organisatie naar een hoger niveau te tillen.

We leven tegenwoordig in een virtuele wereld. Waar telefonische enquêtes en schriftelijk onderzoek een aantal jaar geleden belangrijke data opleverden voor organisaties, is deze informatie nu beschikbaar via online platformen. Ook vinden er discussies plaats via social media wat nuttige informatie kan opleveren ten aanzien van de vraag van de doelgroep.

Social media bieden veel mogelijkheden en voordelen voor jouw organisatie. Hoe kan de inzet van social media worden geoptimaliseerd? Volg hiervoor de volgende vijf stappen:

1. Ontwikkel een social media optimalisatie strategie

Wat wil jouw organisatie bereiken met het inzetten van social media? Om tot een effectieve strategie te komen is het belangrijk om allereerst doelen te bepalen en doelstellingen te formuleren. Vervolgens kunnen de juiste social media kanalen worden bepaald.

2. Monitor de doelgroep.

Welke discussie speelt er bij de doelgroep? Door verschillende social media te monitoren wordt duidelijk waar vraag naar is en wat eventuele verbeterpunten voor producten of diensten van jouw organisatie kunnen zijn. Door hier op in te spelen kan de organisatie zich in de juiste richting blijven ontwikkelen.

3. Wees transparant en interactief

Social media bieden jouw organisatie de mogelijkheid om middels interactie dichter bij je doelgroep te komen, maar dit geldt natuurlijk ook vice versa. Wees transparant richting je achterban en reageer op vragen of twijfels. Op deze manier wordt een menselijk en positief beeld geschetst van jouw organisatie.

4. Verspreid verschillende content via social media kanalen

Dit is een goede manier om de doelgroep te bereiken en jouw organisatie is ook erg toegankelijk voor de klant. In een sterk concurrerende markt werkt een goede awareness onderscheidend voor organisaties.

5. Ga mee met de trend.

De ontwikkelingen op het gebied van social media gaan erg snel, waardoor het noodzakelijk is om mee te gaan met de trends. Blijf op de hoogte van de laatste programma’s en tools.

Het integreren van social media heeft zonder twijfel toegevoegde waarde voor jouw organisatie, mits de inzet van de social media is geoptimaliseerd.

Wil je meer lezen over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper!