Top 4 frustraties van de Inbound Marketeer

inbound_marketeerIn elk beroep komen frustraties voor. Dat hoort er nu eenmaal bij, ook bij Inbound Marketing. Hoe leuk en interessant jouw functie ook is, frustraties ontstaan door dingen die niet goed lopen.

In dit blog deel ik veelvoorkomende frustraties en vertel ik wat je hier als Inbound Marketeer het beste mee kunt doen.

Herken jij één van de onderstaande frustraties?

Frustratie: niet hetzelfde doel

Vaak werk je als Inbound Marketeer samen met verschillende collega’s of heb je zelfs een marketing team om je heen. Denk aan een blogger of website beheerder. Het beste resultaat behaal je wanneer iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft en de rollen duidelijk zijn verdeeld. Helaas blijkt dit in de praktijk vaak niet zo te zijn. Taken en verantwoordelijkheden worden met elkaar verward en doelstellingen lijken erg uiteen te lopen. De frustraties kunnen dan hoog oplopen…

Wat te doen?
Zorg ervoor dat iedere rol duidelijk is gedefinieerd. Bepaal wie voor welke taken verantwoordelijk is en bekijk of de werklast niet te hoog is. Bepaal daarnaast jullie gezamenlijke doel en bekijk periodiek, bijvoorbeeld maandelijks, in hoeverre dit doel wordt bereikt. Is de hoogste prioriteit bijvoorbeeld het verkrijgen van meer website bezoekers of juist het beter opvolgen van bestaande leads? Breng verder in kaart brengen waar eventueel inefficiënt wordt gewerkt en waar dus verbeterpunten liggen.

Frustratie: niet hetzelfde tempo

Als Inbound Marketeer wijzig je nog wel eens de marketing plannen. Je leest veel over nieuwe ontwikkelingen en wilt daarin bij blijven. Niets mis mee. Alleen lukt het niet altijd om iedereen (intern of binnen je team) mee te krijgen. Collega’s zien beren op de weg of raken de koers kwijt doordat je de richting vaak wijzigt. Jouw frustratie loopt wederom weer op.

Wat te doen?
Voor een Inbound marketingplan moet je de tijd nemen. Het is een ontwikkelingsproces dat moet groeien en waarbij het doel niet van de één op de andere dag is bereikt. Veel veranderingen in korte tijd vertragen de voortgang van je marketingplan en leveren je collega’s veel stress op. Stel daarom samen met je team uitdagende, maar haalbare doelen op en bekijk wat je hiervoor nodig hebt. Onrealistische deadlines gaan namelijk ten koste van de kwaliteit en effectiviteit. Als je het aantal bezoekers wilt verhogen door zakelijk te bloggen, dan kun je niet eisen dat je na drie blogs al grandioze resultaten wilt zien. Houd je daarom aan het bedachte marketingplan en evalueer tussentijds. Zo investeer jij effectief in jouw plan en geef je de anderen voldoende tijd en ruimte om de doelen daadwerkelijk te bereiken.

Frustratie: Inbound of Outbound marketing?

Inbound Marketing is een andere aanpak dan de traditionele, Outbound aanpak. Waar je bij Outbound Marketing mensen actief (soms een tikkeltje aanvallend) benadert om een product te verkopen, trek je ze bij Inbound Marketing juist aan door onder andere waardevolle informatie te bieden. Wanneer je als marketeer de Inbound weg bent ingeslagen, is het frustrerend als de organisatie nog de Outbound strategie aanmoedigt. Zo kan het averechts werken als iemand die niet betrokken is bij de Inbound campagne ineens een mailing verstuurt naar een grote bulk e-mailadressen waarvan verder geen gegevens bekend zijn.

Wat te doen?
Maak het verschil tussen Inbound en Outbound Marketing duidelijk binnen de hele organisatie. Zorg dat centraal besloten wordt welke strategie het beste bij jouw organisatie past. Een duidelijke keuze hierin is belangrijk. Uiteraard is het mogelijk om beide vormen te combineren, maak dan afspraken over hoe je dit aanpakt. Zo voorkom je dat zaken door elkaar lopen en collega’s uit je marketing team in verwarring komen.

Frustratie: geen samenwerking tussen sales en marketing

Het komt vaak voor dat sales en marketing hun eigen ding doen en geen rekening met elkaar houden. Zonde, want beide afdelingen hebben elkaar nodig. Met een goede samenwerking worden er over het algemeen veel betere resultaten behaald. Als Inbound marketeer is het frustrerend als een opgewarmde lead niet goed wordt opgevolgd door een sales collega.

Wat te doen?
Het is belangrijk dat iedereen het verschil weet tussen een marketing qualified lead en een sales qualified lead. Op die manier voorkom je verwarring over de kwaliteit en status van leads. Vervolgens is het belangrijk om een training te organiseren voor marketing: waar herken je kwalitatief hoogwaardige leads aan? En voor sales: hoe om te gaan met warme leads? Lead scoring is hier een handig hulpmiddel bij.