De Freshness Factor: waarom we regelmatig bloggen

Inbound Marketing

Op het moment dat ik deze blog schrijf, ben ik eigenlijk iets te laat. Het is donderdagochtend en morgen is het mijn beurt. Dat weet ik natuurlijk al weken. In onze editorial calender staat mijn naam al tijden netjes aangekondigd. Maar iedereen met een volle agenda weet hoe dat gaat. Klanten gaan voor en spoedklussen komen nooit gelegen. Zelfs vandaag heb ik eigenlijk geen tijd. Toch zorg ik ervoor dat er morgenochtend om stipt 08.00 uur een nieuw verhaal het internet opgaat. Dat heb ik namelijk zo afgesproken met Google. 

Waarom bloggen we?

Allereerst: waarom bloggen we ook alweer? Het antwoord is tweeledig. Enerzijds is je blog dé manier om meer bezoekers naar je website te trekken. Want hoe meer blogs, hoe meer webpagina’s Google kan indexeren. En hoe meer webpagina’s, hoe meer keywords, externe links, inbound links en social mediaberichten je op kan tellen. Al deze elementen dragen bij aan een betere vindbaarheid van je website. Maar er is meer. Wie relevante content de wereld instuurt, bouwt naast vindbaarheid ook aan geloofwaardigheid. Kennisleiderschap noemen we dat met een mooi woord. Kennisleiderschap houdt in dat je binnen je branche wordt gezien als een autoriteit en dat je blogs, e-books en white papers het waard zijn om gelezen te worden. Kortom: wie goede blogs schrijft en verspreidt, wordt gezien en op waarde geschat. Dat betekent meer leads en een groter bereik.

Je blog als krant

Oké, bloggen levert dus aardig wat op. Maar wie denkt dat zo nu en dan een tekst publiceren voldoende is, zit fout. Want naast het belang van goed leesbare en relevante content, is het succes van je blog afhankelijk van een aantal andere factoren. Frequentie is zo’n factor. Trouwe -en minder trouwe- lezers van je blog zijn op zoek naar relevante informatie en verwachten steeds nieuwe input. Kom jij wekelijks met nieuwe, prikkelende artikelen, dan word je gezien als een partij die op de hoogte is. Vergelijk je blog met een krant. Natuurlijk gaan je oude artikelen de archieven in en dragen ze bij aan je geloofwaardigheid. Maar stop met publiceren en je bent oud nieuws. Denk dus als een redacteur, en zorg ervoor dat je een relevante nieuwsbron blijft. 

De Freshness Factor

Dan het volgende obstakel. Lezers zitten namelijk niet in groten getale te wachten op je nieuwe blog. Als je gelezen wilt worden, moeten je blogs vindbaar zijn. Hoog scoren in Google is daarom essentieel. Over de beste manier om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen, verschillen de meningen. Zo zijn er mensen die zweren bij een consistente stroom van blogposts, gepubliceerd op vaste tijdstippen in de week. Anderen spreken dit tegen en claimen dat Google consistentie aanziet voor het werk van robots. Hoe dit precies zit, weten we -nog- niet. Wat we wel weten, is dat er zoiets bestaat als de Freshness Factor. Dankzij jarenlang onderzoek naar algoritmes en patronen, weten we dat Google houdt van verse content en dit meeneemt in zijn rankings. Hierdoor weten we dat je blog beter scoort als:

  • De inhoud aansluit op recente gebeurtenissen
  • De post net online is (N.B. dit is niet in alle gevallen zo!)
  • De post regelmatig wordt geüpdate
  • De website waarop je blog verschijnt regelmatig nieuwe pagina’s (lees: blogs) publiceert
  • Het aantal externe links dat naar je post verwijst, groeit
  • De inhoud nog aansluit op de huidige stand van zaken (zodat lezers niet rechtsomkeert maken)

Editorial calender

Genoeg redenen dus om regelmatig nieuwe blogs te publiceren. Hierdoor groeit je online aanwezigheid niet alleen; het zorgt ervoor dat je goede vrienden blijft met Google. Vergelijk het met een echte vriendschap: gebeurtenissen uit het verleden zijn belangrijk en spelen nog steeds mee, maar als je stopt met investeren, ben je die vriendschap ook zo kwijt. Vind je het lastig om regelmatig te bloggen? Maak dan een editorial calendar. Die geeft je een deadline en inzicht in eerder gebruikte thema’s en keywords. Zo blijf je je blogplatform aanvullen met nieuw leesvoer. Zo, het is mij ook weer gelukt. Google zal blij zijn!

Wil je meer lezen over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper!