Excuses om onder zakelijk bloggen uit te komen?

Inbound Marketing

photodune-11149136-stop-excuses-xsZakelijk bloggen: je kunt niet meer achterblijven in. Geef een willekeurige zoekopdracht in bij Google en je komt zonder twijfel blogartikelen tegen. Als ondernemer of marketeer wil jij ook plaatsen in Google veroveren, toch? En al die mensen bereiken met een zakelijk probleem waarvoor jij de oplossing hebt. Je weet wat je te doen staat: een zakelijk blog starten. Maar toch lukt het je niet om een begin te maken. Excuses? Wat houdt je tegen? In dit blog deel ik veelvoorkomende excuses en vertel ik waarom deze niet te aanvaarden zijn. So, stop complaining and do something;-).

1. “Niemand zit te wachten op mijn mening”

Het delen van je eigen mening in een blog is een sterk middel. Je maakt het verhaal persoonlijk en laat zien waar jij of jouw bedrijf voor staat. Dit geldt dus niet alleen voor persoonlijke blogartikelen over mode of woninginrichting. Geef dus juist jouw oordeel en adviezen, wees niet terughoudend en deel jouw kennis uit het vak. Dat is veel interessanter dan het delen van feiten - zonder mening - die in verschillende onderzoeksrapportages zijn terug te vinden. Natuurlijk mag je het spannend vinden om op die ‘Publish’ knop te drukken, maar wat heb je te verliezen? Je kunt hooguit een scherpe reactie van een lezer ontvangen, maar dat kun je juist ook positief zien: hij neemt de moeite om te reageren.

2. “Ik heb niets nieuws bij te dragen”

“Alles is al gezegd wat je over ons vak kunt vertellen”. Een kreet die ik nog wel eens hoor, maar zeker geen excuus is om niet te gaan bloggen. Iedereen heeft andere kennis en doet andere ervaringen op. Bovendien heeft iedereen een eigen manier om dat te delen. Dat maakt jou en jouw bedrijf uniek en onderscheid je van de concurrent. Maak het de concurrent dus niet te gemakkelijk en ga de ‘strijd’ online aan. Bovendien staat geen enkele business stil, dus er is altijd iets nieuws bij te dragen.

3. “Ik heb het te druk”

Wie zegt het tegenwoordig niet? “Ik heb het te druk”. We weten amper hoe we onze mailbox moeten doorkomen, we hebben elke week weer te veel meetings in onze agenda’s staan en moeten nog een lijst met mensen terugbellen. Ik herken dit helemaal, maar realiseer je wat zakelijk bloggen jouw bedrijf oplevert. Probeer hier daarom elke week tijd voor af te blokken. Doe dit niet geforceerd, want als je niet in de mood bent om een blog te schrijven, lukt het ook niet. Wat bijvoorbeeld helpt is om vast tussendoor blogideeën te verzamelen of kleine stukjes tekst te schrijven. Met ‘tussendoor’ bedoel ik bijvoorbeeld in de file of als je op iemand aan het wachten bent voor een afspraak. Slaag je er nog niet in om op consistente basis een blog op te leveren? Schakel dan de hulp van een tekstschrijver of marketingbureau in.

4. “Ik weet niet hoe ik moet beginnen”

Beginnen met bloggen is niet makkelijk, je moet een beetje handigheid krijgen in het schrijven. Een brainstormsessie organiseren waarin collega’s van marketing en sales samen blog ideeën verzinnen kan helpen om input te verzamelen. Breng in kaart wat de zakelijke problemen zijn van jullie ideale klant en hoe hij deze zou beschrijven bij het invoeren van een zoekmachine opdracht. Als je uiteindelijk voldoende input hebt voor een aantal blogartikelen, kun je aan de slag. Maak een editorial calendar met publicatiedata en wijs eventueel verschillende schrijvers aan. Zit je meer in een creatieve bui? Bedenk dan eerst hoe jouw blog eruit moet komen te zien. Met wat voor een afbeeldingen wil je jouw tekst bijvoorbeeld versterken? Kun je meer tips gebruiken? Bekijk dan eens een eerder artikel met een blog checklist.

5. “Onze business is te saai om over te bloggen”

Vaak denken marketeers of ondernemers dat er over saaie, ingewikkelde of stoffige business niet te bloggen valt. Maar dat is onzin. Je kunt jouw business zo interessant maken als je zelf wilt! Wil je weten hoe? Onderneem dan actie en lees het blog ‘Hoe kun je zakelijk bloggen als ‘saai’ B2B bedrijf?’.

Ben je benieuwd naar meer over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper!

 

Fotocredit