Deze 8 voordelen biedt een goed CRM jouw onderneming

CRM Voordelen

Als startend ondernemer is het bijhouden van informatie over je klanten en andere contacten niet erg ingewikkeld. Maar naarmate je bedrijf groeit, je meer klanten krijgt en meer werknemers in dienst neemt, raakt informatie over je contacten verspreid over verschillende spreadsheets, notitieblokken en in je e-mailbox.

Een Customer Relationship Management-systeem, beter bekend als CRM, kan je helpen om orde in alle informatie over je huidige en potentiële klanten aan te brengen. Door deze informatie op één locatie te verzamelen is deze eenvoudig toegankelijk, kan er beter gebruik gemaakt worden van de informatie en kan deze ook gebruikt worden om je processen te verbeteren, met als uiteindelijke doel een hogere winstgevendheid.

In het algemeen helpt een CRM je team kostbare tijd te besparen. Het implementeren van een goed CRM-systeem is hierdoor dus voor zowel kleine als grote bedrijven voordelig om groei te stimuleren en de communicatie met je klanten te verbeteren.

Een onderzoek uit 2019 onder Nederlandse organisaties laat ook zien dat hoewel het gebruik van CRM systemen de afgelopen jaren licht is toegenomen, nog steeds maar 2 op de 5 organisaties een CRM-oplossing heeft. In dit blog bespreek ik daarom de 8 voornaamste voordelen van een goed CRM-systeem.


1. Organisatie van contactgegevens


Een voordeel van een CRM-systeem is dat het je helpt om alle informatie over al je contacten te structureren, onderhouden en te benutten. Zo kan je team bijhouden met wie een klant heeft gesproken en wat ze hebben besproken. In de verkoop zorgt deze informatie ervoor dat je team op één lijn zit, zodat je verkoopproces vlot verloopt.

2. Verkooprapportage

Een CRM geeft inzicht in de prestaties van de organisatie, het team en zelfs de individuele teamleden. Aan wat voor soort inzichten moet je dan denken? Bijvoorbeeld de conversie per deal stage, het gemiddelde formaat van een deal en de snelheden waarmee deals worden gesloten. Als marketing en sales samen in een systeem werken is het bovendien ook mogelijk om inzichtelijk te maken welke marketinginspanningen nou daadwerkelijk voor verkopen hebben gezorgd.

3. Nauwkeurige verkoopprognoses

Aan de hand van de verkooprapportages wordt het ook eenvoudiger om nauwkeurige verkoopprognoses op te stellen. Een goed CRM systeem biedt inzicht in de activiteiten en resultaten van jou en de rest van het (sales)team. Dit doet het niet alleen over het verleden. Een goed CRM-systeem genereert namelijk ook een verkoopprognose voor je, waardoor het eenvoudiger wordt om de omzet te voorspellen en de pijplijn van je team te beheren.

4. Klantsegmentatie

Het centrale karakter van een CRM biedt je ook de voordelen van klantsegmentatie. Het wordt niet alleen mogelijk om warme en koude leads van elkaar te scheiden, maar door het nauwkeurig vastleggen van het gedrag en de behoeften van je klanten wordt het eenvoudiger om deze te begrijpen en er gebruik van te maken. Door vervolgens de klant op de beste manier op het meest geschikte moment te benaderen zul je een hoger rendement uit je marketingactiviteiten realiseren.

5. Het verkoopproces verbeteren

De gegevens die je in een CRM-systeem bewaart, helpen je effectieve en ineffectieve patronen in verkoopgedrag te ontdekken. Door deze inzichten vervolgens toe te passen zal het verkoopproces effectiever en uiteindelijk zelfs winstgevender worden.

6. Meer tevredenheid bij je werknemers

Een goed CRM zal het werk van je werknemers ook een stuk makkelijker maken. Doordat alle gegevens gestroomlijnd worden, wordt het een stuk eenvoudiger om onder andere gegevens van klanten op te zoeken, te kijken welke taken nog uitgevoerd moeten worden en nieuwe informatie over klanten te delen met je collega’s. Dit betekent dat je verkopers meer tijd zullen besteden aan het genereren van inkomsten dan aan het uitvoeren van handmatige taken die gedaan moeten worden voordat ze daadwerkelijk aan de slag kunnen.

7. Teamoverschrijdende afstemming

Een goed opgezet CRM kan de samenwerking tussen alle afdelingen verbeteren. Doordat klantgegevens voor iedereen toegankelijk zijn worden gestroomlijnde processen en informatiestromen bevorderd. Daarnaast wordt het door een CRM systeem eenvoudiger om eenduidige communicatie met je leads te hebben. Dit maakt het niet alleen stukken efficiënter, maar bevordert ook de samenwerking tussen de verschillende afdelingen.

8. Hogere winstgevendheid

De eerder genoemde voordelen zullen uiteindelijk allemaal bijdragen aan het toenemen van de effectiviteit van je werkzaamheden. Door deze verhoogde effectiviteit zal de implementatie van een CRM-systeem zichzelf snel gaan terugbetalen en het goed gebruik maken van het CRM zal zelfs leiden tot een hogere winstgevendheid voor jouw bedrijf. 

Bekijk ook eens dit filmpje:


Er zijn vele CRM pakketten waaruit te kiezen valt, wij zelf zijn een groot fan van
HubSpot.

Waarom HubSpot CRM?

HubSpot CRM is vanaf de basis opgebouwd om klaar te zijn voor de moderne wereld. Waar andere CRM-systemen ingewikkeld en handmatig zijn is het HubSpot CRM intuïtief en geautomatiseerd. Zo heeft HubSpot naar alle kleine elementen van het verkoopproces gekeken: van het vastleggen van e-mails tot het tracken en het uitwerken van telefoongesprekken. Hierdoor komt er waardevolle tijd vrij voor jouw team zodat zij zich kunnen focussen op waar ze goed in zijn. HubSpot heeft ook een gratis versie, waar kleine bedrijven mee aan de slag kunnen en kunnen ontdekken hoe de 8 voordelen van een goed CRM voor hun uitpakken. Mede hierdoor wordt het HubSpot CRM vaak gezien als een van de beste CRM-software producten voor kleine bedrijven. Zo heb ik onlangs de vergelijking tussen HubSpot en Salesforce gemaakt. Deze is hier terug te lezen.

Photo by Nana Smirnova on Unsplash