Evenement organiseren? Zorg voor een Twitter hashtag

twitter_hashtag_eventBij het organiseren van een evenement komt heel wat kijken. Of het nou om een jubileum of congres gaat. De taken komen vaak overeen: van uitnodigingen versturen en catering regelen tot aankleding en naambordjes. Als moderne marketing consultant ben ik geen expert in evenementen, maar weet ik wel hoe je evenementen goed kunt promoten.

In dit blogartikel vertel ik waarom het handig is om gebruik te maken van een Twitter hashtag bij evenementen.

De hashtag in het algemeen

Met behulp van een hashtag kunnen mensen berichten over dezelfde onderwerpen filteren. Zo volgen veel mensen Twitter hashtags om op de hoogte te blijven van bepaalde onderwerpen. Denk aan televisieprogramma’s als De Wereld Draait Door (#DWDD) en Wie is de Mol (#WIDM). Maar ook in ons vakgebied kun je zaken op de voet blijven volgen. Voorbeelden zijn #inboundmarketing en #contentmarketing. Wanneer je dergelijke hashtags volgt, ontvang je alle berichten hierover in je tijdlijn.

De hashtag bij evenementen

Hashtags kun je ook gebruiken voor evenementen. Een evenement hashtag is een krachtig hulpmiddel om alle online discussies, meningen en reacties over jouw evenement te verzamelen. Zo breng je alles over jouw evenement samen.

Kenmerken

De vraag die ik vaak krijg is “Wat is dan een goede event hashtag? Kan ik gewoon een hekje (#) voor de naam zetten en de woorden aan elkaar schrijven?”. Nee, over een hashtag moet je wel even nadenken. Een hashtag moet:

1. Uniek zijn

Controleer of de hashtag die je in gedachten hebt nog niet vaker is gebruikt. Het is belangrijk om dit weten. Een dubbele hashtag kan namelijk een hoop verwarring veroorzaken: in jouw stream komen dan ook andere, niet aan jouw evenement gerelateerde berichten terecht. Check dit met Twitter Search functie. Zorg er ook voor dat jouw hashtag niet te algemeen is, zoals #marketing die al veelvuldig wordt gebruikt. Bekijk ook of jouw hashtag niet geassocieerd kan worden met iets anders. Pas dus op voor een hashtag fail, zoals #susanalbumparty:

Bekijk nog meer hashtag fails.

2. Kort zijn

Maak je hashtag niet te lang, want het aantal tekens voor een tweet is al beperkt: slechts 140 tekens per bericht. Hoe langer jouw hashtag, hoe minder ruimte voor de boodschap van mensen. En die wil je toch juist weten. Ik adviseer je maximaal 10 tekens te gebruiken.

3. Niet te moeilijk zijn

Als je jouw hashtag lastig kunt onthouden, hoe kunnen deelnemers of gasten van het evenement dat dan wel? Maak de hashtag dan ook niet te ingewikkeld en vermijd vage afkortingen. 

Voorbeeld

Een voorbeeld van een goede hashtag vind ik #ADE15. Dit is de hashtag van het grootste jaarlijkse muziekfestival: Amsterdam Dance Event (ADE). De hashtag is lekker kort, duidelijk en kan ieder jaar eenvoudig uniek gemaakt worden door een kleine verandering van het cijfer (#ADE12, #ADE13, #ADE14).

De Twitter hashtag als marketingtool

Nu jouw hashtag duidelijk is, is het van belang om hem als krachtige marketingtool in te zetten. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor. Bovendien kun je de hashtag gebruiken voorafgaand, tijdens en na afloop van jouw event.

1. Hashtag voor het evenement

Je kunt de hashtag niet vroeg genoeg aanmaken. Promoot jouw hashtag door het aan al je promotiemateriaal en communicatie-uitingen toe te voegen. Denk aan uitnodigingen, folders, banners enzovoort.

[Zoek je nog een handige tool voor het organiseren van jouw evenement? Gebruik dan Eventbrite!]

2. Hashtag tijdens het evenement

Door de hashtag op de locatie van het evenement duidelijk in beeld te brengen, trigger je mensen om hem te gebruiken. Voeg de hashtag bijvoorbeeld toe op alle presentaties van de sprekers of laat het duidelijk opvallen in het programmaboekje. Ook kun je vragen of elke spreker het even onder de aandacht brengt; vraag mensen of ze hun ervaringen en meningen willen delen. Uiteraard is het belangrijk dat je zelf actief deelneemt: retweet berichten, reageer op berichten en start ook zelf gesprekken. Wat je ook steeds meer ziet is dat de hashtag stream (alle berichten met de hashtag) live wordt weergegeven op het evenement via een scherm.

3. Hashtag na het evenement

Met behulp van de hashtag gaan de gesprekken na het evenement online verder. Deelnemers zullen op Twitter gaan bekijken welke berichten er allemaal over het evenement zijn gepost. Zo kunnen ze meteen verder netwerken. Daarnaast is het leuk om alle gedeelde foto’s, video's en berichten te verzamelen en in een document op te maken. Handig voor een interne presentatie aan het management.

Meer weten over Moderne Marketing? Lees dan via onderstaande button verder.