De belangrijkste voordelen van HubSpot CMS voor je content management

De belangrijkste voordelen van HubSpot CMS voor je content management

Ben je op zoek naar een nieuw CMS? We helpen je graag bij het maken van een goede keuze.  In dit artikel ontdek je verschillende criteria die van belang zijn bij het selecteren van een CMS. Ook ontdek je welke unieke voordelen het CMS van HubSpot jouw organisatie te bieden heeft.

Wat is een CMS?

CMS staat voor contentmanagementsysteem. In een CMS beheer je al je content op een enkele plek. Ook stellen veel CMS’en je in staat om je websitepagina’s zonder coderen op te bouwen. Dit noemen we drag-and-drop

Let wel op, want niet ieder CMS zorgt ervoor dat je zonder te coderen je website kan bouwen. Check dus altijd per CMS wat de functionaliteiten en opties zijn.

Waarom een CMS gebruiken?

Een CMS maakt je leven als marketeer een stuk eenvoudiger. In een Content Management systeem maak, optimaliseer en beheer je namelijk al je blogs, landingspagina's en overige content op een enkele plek. Dit geeft je overzicht en rust. 

De voordelen van een CMS voor je op een rij: 

  • Een CMS geeft je overzicht. Je blogs, LP’s en whitepapers staan bij elkaar op een enkele plek. 
  • In een CMS kun je eenvoudig samen met je teamgenoten werken.
  • Een CMS zorgt voor beheersbaarheid van je content. 

Stel je deze ideale situatie eens voor: 

Het is 8 uur in de ochtend, je klapt je laptop open. En niet onbelangrijk: je pakt je eerste, o zo heerlijke, koffie van de dag. Je logt in je CMS in. Vervolgens ga je lekker aan de gang en ben je de hele dag bezig met het schrijven van blogs, het optimaliseren van landingspagina’s en maak je zelfs een hele nieuwe websitepagina aan. 

Je kijkt op de klok en ziet dat het 17:00 is. Je werkdag zit er alweer op. Je vraagt jezelf af: "In hoeveel programma’s heb ik moeten inloggen?" Je realiseert je dat je slechts in een programma hebt ingelogd, namelijk je CMS!

Hoe kies je het juiste CMS?

Heb je de taak op je gekregen om een nieuw CMS te kiezen? Geen eenvoudige taak! Want welke criteria zijn belangrijk bij deze keuze? En waar moet je extra scherp op zijn bij het vergelijken van je opties? 

Laten we je helpen door je een aantal van de belangrijkste keuzecriteria te geven. Gebruik de onderstaande punten en maak een onderbouwde keuze:

1. Houd rekening met de gebruiksvriendelijkheid

Je nieuwe CMS moet je leven makkelijker maken, niet bemoeilijken. Het maken van content en het optimaliseren hiervan moet intuïtief zijn. 

Dit alles moet mogelijk zijn zonder hulp van je programmeurs. Erg fijn om als marketeer lekker aan de slag te gaan zonder hulp te hoeven inschakelen. Ga dus goed na hoe gebruiksvriendelijk je CMS is!

2. Denk na over de toekomstbestendigheid

Mensen maken vaak kortetermijnbeslissingen. Zo kiezen veel mensen voor een CMS-systeem dat het goedkoopst is. Kijkende naar de langere termijn is dit vaak niet de juiste keuze.

Stel je voor dat je organisatie flink groeit (dit willen we allemaal toch?!). In dit geval zal je een CMS willen dat met je meegroeit. Ga dus goed na of een CMS op te schalen is in het geval dat je organisatie een flinke groeispurt maakt.  

3. Ga na hoe zoekmachinevriendelijk het CMS is

Je uiteindelijke doel is natuurlijk om met je websitepagina’s goed organisch vindbaar te zijn in zoekmachines zoals Google en Bing. Voor een goede vindbaarheid zijn zaken als koppen, URL-structuur en alt-teksten erg belangrijk. 

Ga dus na of het in je CMS mogelijk is om verschil te maken tussen H1, H2 en H3 koppen. Bekijk ook goed of je aanpassingen kunt doen aan je URL’s en of je een zogenaamde alt-tekst kunt toevoegen aan je afbeeldingen.

Belangrijkste voordelen van het CMS van HubSpot

Wat maakt het CMS van HubSpot uniek?

  • Het CMS communiceert met je CRM

Het CMS is binnen HubSpot geen losstaande tool. Je website communiceert namelijk naadloos met je CRM. Hierdoor volg je de activiteiten van contacten en klanten op je site en beheer je websitedata en klantdata in één tool.

Heb je een betaald account binnen HubSpot? Dan heb je toegang tot onder andere de Marketing Hub en de Sales Hub. Zie je het Marketing tabje in de afbeelding? In deze Hub bouw je eenvoudig je websitepagina’s, blogs en LP’s in. 

HubSpot portal balk

Vult je bezoeker op een van je pagina’s zijn of haar e-mailadres in? Dan zal deze onbekende bezoeker een contact worden. Dit nieuwe contact zal worden toegevoegd aan de CRM-functionaliteiten van HubSpot. Vervolgens kun je je contact verder nurturen

Vervolgens houd je exact bij wat je nieuwe contact op je website doet. Zo zie je precies welke pagina’s zijn bekeken en welke e-mails zijn ontvangen. Een erg toffe functie, al zeg ik het zelf!

Contact record

  • Je bouwt je pagina’s eenvoudig op (drag-and-drop!)

HubSpot staat bekend om de gebruiksvriendelijkheid. De handige HubSpot website builder is hier het schoolvoorbeeld van! Zelfs voor mensen die totaal niet technisch zijn, is het gebruik van deze tool kinderspel.

Je sleept de verschillende modules eenvoudig op je pagina. Hier zijn 0 codeerskills voor nodig. Kies simpelweg of je een afbeelding, tekst of een kop wilt toevoegen en sleep dit item op de gewenste plek op je pagina.

Drag-and-drop functie

  • Je website springt er echt uit tussen je concurrenten

Bij het bouwen van je website in HubSpot openen zich de deuren naar diverse gratis themes en templates.

Met een website thema smeedt je je website tot een samenhangende stijl, terwijl je de templates inzet om pagina voor pagina je website vorm te geven.

HubSpot biedt je 100’en verschillende website thema’s aan. Grote kans dus dat jij een ander thema kiest dan je concurrenten!

Meer weten over themes en templates? Ontdek het in onze blog: HubSpot CMS templates: alles wat je moet weten.

HubSpot CMS template

Wat is het verschil tussen het CMS van WordPress en dat van HubSpot?

Hieronder de grote verschillen tussen beide CMS’en voor je op een rij: 

HubSpot CMS:

  • Alles-in-één tool voor marketing, sales en service.
  • Naadloze integratie met HubSpot CRM.
  • Weinig behoefte aan extra plugins.
  • Intuïtieve gebruiksvriendelijkheid.
  • Inclusief hosting, beveiliging en onderhoud.
  • Ingebouwde SEO en handige tools.

WordPress CMS:

  • Begonnen als blogsoftware, nu open-source CMS.
  • Grote community, veel thema's en plugins.
  • Vereist vaak extra plugins.
  • Flexibel en gratis.
  • Brede toepasbaarheid.
  • Afhankelijk van plugins voor specifieke functies zoals SEO.

In onze blog over het verschil tussen WordPress en HubSpot CMS gaan we dieper op het verschil in. 

Het CMS van HubSpot ervaren?

Enthousiast geworden over het CMS van HubSpot? Wij delen ons enthousiasme graag met je in een gratis demo. 

Benieuwd naar hoe het CMS van HubSpot er in real-life uitziet? Plan een gratis demo in en ontdek het!