Waarom de 9 tot 5 mentaliteit prima bij Inbound Marketeers past

Inbound Marketing

Waarom de 9 tot 5 mentaliteit prima bij inbound marketeers pastAan marketingvacatures is geen gebrek. Ik kan geen tijdlijn meer openen of Inbound Marketeers, Marketing Automation specialisten en content makers worden opgeroepen om zich te melden. De bedrijven die deze vacatures verspreiden, vragen allemaal ongeveer hetzelfde: een paar jaar ervaring, basiskennis van SEO en SEA, specialistische kennis van bepaalde tools en vaak geen 9 tot 5 mentaliteit. Het is in mijn ogen heel redelijk om wat vaardigheden en ervaring te eisen voor medior en senior marketingfuncties, maar die fobie voor de 9 tot 5 mentaliteit zit mij en mijn collega’s dwars. Volgens mij is er namelijk vrij weinig mis met die instelling. Sterker nog: je kunt ‘m als Inbound Marketeer prima gebruiken. In dit blog leg ik waarom ik dat zo zie. Ik ben erg benieuwd hoe jij erover denkt!

Waar komt de 9 tot 5 mentaliteit vandaan?

Zoals met elke probleemanalyse begin ik graag bij het begin: de oorzaak van het probleem. Waar komt die 9 tot 5 mentaliteit vandaan? Wie heeft ‘m ooit bedacht? In een artikel van de NOS lees ik dat de 8-urige werkdag honderd jaar geleden is ontstaan. Toen ging de Tweede Kamer akkoord met het voorstel om een werkdag van 8 uur als norm te stellen in fabrieken, kantoren en op werkplaatsen. Goed om te weten: dit ging toen nog over een werkweek van zes dagen! Sinds 1960 kennen we vijf werkdagen en twee weekenddagen. Inmiddels is 36 uur werken per week al een stuk normaler en pleiten mensen als universitair docent HRM Jan de Leede en journalist Rutger Bregman zelfs voor werkdagen van 6 uur. Als het zover is, zal ik de titel van dit blog uiteraard bijstellen naar de 9 tot 3 mentaliteit.

Wat is het probleem?

Terug naar de kern van mijn verhaal: ik lees op veel plekken dat bedrijven het liefst personeel aannemen dat zich ook buiten werkuren nog beschikbaar stelt voor het bedrijf. Is dit een redelijke voorwaarde om iemand aan te nemen? In ons werkveld vind ik van niet. De simpele reden: online marketing houdt nooit op. Er zijn altijd wel weer bezoekers op je website wiens gedrag je kunt analyseren om je website beter te maken en er komen continu concurrenten bij die gevonden willen worden via dezelfde zoektermen waardoor je je SEO-strategie kunt aanpassen. Daarnaast converteren zich steeds weer nieuwe leads op je website waar je een slimme vervolgstap voor kunt bedenken. En ga zo maar door. Het houdt nooit op, dus moet je zelf ergens de grens trekken. Als je werkgever impliciet vraagt om dat niet te doen, hoe doe je dat zelf dan wel?

Optelsom

Je zou kunnen zeggen: stop na je werkdag gewoon met het analyseren van resultaten en bedenken van nieuwe plannen. Maar dat is niet zo gemakkelijk als het lijkt. De grens tussen werk en privé is namelijk vaak lastig te trekken in dit werkveld. Stel, je werkt net als ik als Inbound Marketeer bij een bureau dat diverse social mediakanalen van klanten beheert. Dan is het lastig niet met je werk bezig te zijn als jij in je vrije tijd diezelfde kanalen gebruikt.

Een voorbeeld: vaak zijn bedrijfskanalen op sociale media gekoppeld aan een persoon op hetzelfde platform. Een LinkedIn bedrijfspagina kan bijvoorbeeld alleen beheerd worden door een LinkedIn gebruiker, anders dan op Twitter waarbij het bedrijfsaccount een eigen login heeft. Dat maakt het vrij lastig om de updates, meldingen en andere informatie uit die bedrijfskanalen uit je privé informatie te filteren op LinkedIn. Natuurlijk kun je je meldingen zodanig instellen dat de notificaties afnemen, maar zodra je de app opent, zie je de berichten alsnog op je tijdlijn verschijnen.

Tel daar werk-gerelateerde WhatsAppgroepen, zakelijke apps op je eigen telefoon, (gekoppelde) mailboxen en soms zelfs één telefoonnummer voor werk en privé bij op en je hebt een flinke optelsom van kanalen waarop je als Inbound Marketeer dag en nacht bereikbaar bent. We zijn trouwens niet het enige vakgebied dat met deze vage grens te kampen heeft. Zo levert een vluchtige zoekopdracht al ruim 15.000 wetenschappelijke resultaten op voor de term ‘scheiding werk en privé’. Een slecht teken, als je het Finse onderzoek mag geloven dat genoemd wordt in dit artikel van Psychologie Magazine. Daaruit blijkt dat het juist belangrijk is een aantal uur per dag niet met je werk bezig te zijn. De meeste mensen presteren daarna weer beter op het werk!

Waar trek je de grens?

Mijn vraag is dus: waar trekken we als marketeers de grens? Wat mij betreft beginnen we bij het uitbannen van dat verschrikkelijke zinnetje in vacatures. Het liefst draai ik het om: Inbound Marketeers met 9 tot 5 mentaliteit, meld je! Ik verwacht dat hier kandidaten op af komen die efficiënt werken, goed kunnen plannen, hun grenzen durven aangeven, werken om te leven in plaats van andersom en hopelijk het goede voorbeeld geven aan hun werkgevers en collega’s.

Gelukkig gebeurt dat al. Zo vertelde een collega van mij onlangs aan de lunchtafel nog dat ze zichzelf heeft verwijderd als beheerder van onze Facebook bedrijfspagina, omdat de notificaties bij haar te veel irritatie opwekte als ze Facebook buiten werktijd opende. Dat leverde eerst wat verbaasde reacties op, maar na haar verklaring begreep iedereen best dat dit beter was dan continu met je werk in contact te staan.

Vervolgens zou ik het enorm sterk vinden van werkgevers als zij actief op collega’s afstappen die regelmatig meer dan 8 uur aan het werk zijn. Ook kunnen zij werktelefoons en -laptops beschikbaar stellen en niet langer van werknemers verwachten dat zij buiten werktijd reageren op WhatsApp berichten of telefoontjes van collega’s of klanten.

Lees je dit nu als ondernemer en denk je: ja maar hallo, mijn klanten stoppen niet na 5 uur met bellen, de kassa moet rinkelen en ik ben bang dat de concurrentie me inhaalt? Denk dan een stapje verder: hoe vergroot je de omzet en hoe blijf je je concurrenten voor als je beste werknemers vertrokken zijn naar bedrijven mét 9 tot 5 mentaliteit (simpelweg omdat ze daar een gelukkiger mens van worden). Als ondernemer mag je er uiteraard zelf voor kiezen om 24/7 bereikbaar en beschikbaar te zijn. Maar ik stel voor dat we met z’n allen stoppen dit op te leggen aan collega’s die werken om te leven.

Het goede voorbeeld

Mijn advies aan elke werkgever in de online marketingwereld: geef het goede voorbeeld. Probeer communicatie met collega’s te beperken tot kantooruren en geef aan dat vrije tijd juist heel belangrijk is. Maak gebruik van alle mogelijkheden die de huidige technologie je biedt. Marketing Automation helpt je om blogs, events, e-mails en social media berichten van tevoren in te plannen voor publicatie op een later moment. Je kunt er zelfs voor zorgen dat contacten die zich in een andere tijdzone bevinden jouw mailtjes tijdens hun kantooruren ontvangen. Heb je live chat op je website staan? Activeer dan een chatbot als collega’s offline zijn zodat je geen gesprek misloopt.

Bij Vet Digital zijn we natuurlijk niet perfect. Soms vinden er in de avond werk-gerelateerde zaken plaats waar collega’s bij zijn en we sturen elkaar af en toe ook in het weekend idiote gifjes toe via de groepsapp. Maar niemand is verplicht op die berichten te reageren, je hoeft in je vrije tijd niet bereikbaar te zijn voor collega’s of klanten en je komt de volgende ochtend gewoon wat later als je een dag langer door hebt gewerkt. Berend het (chat)botje neemt de live chat van onze collega’s Bas en Robbert over als zij niet online zijn. Bovendien hebben we allemaal een aparte werktelefoon en -laptop waardoor je met zo min mogelijk werk gerelateerde communicatie geconfronteerd wordt in je vrije tijd.

Meer weten over de Inbound Marketing aanpak zodat je deze kunt verenigen met de 8-urige werkdag? Download ons whitepaper!