Wat ik geleerd heb als moderne marketing consultant

Moderne marketing consultant

moderne_marketing.jpgAls moderne marketing consultant bij Vet Digital sta ik geen moment stil. Niet alleen omdat ik enthousiast, nieuwsgierig en gedreven ben, maar vooral omdat de ontwikkelingen in het vak razend snel gaan. Achterover zitten is geen optie: voor je het weet loop je achter. Van nieuwe social media kanalen tot uitgebreidere functies in HubSpot. Het gaat maar door. De laatste tijd besef ik me hoeveel ik heb geleerd in de afgelopen jaren. Waarom ik daar zo bij stil sta? Ik ga binnenkort een nieuwe uitdaging tegemoet en kijk daarom terug op mijn tijd bij Vet Digital. In dit blog lees je wat ik zoal geleerd heb in de afgelopen jaren (uiteraard is dit een selectie; het is te veel om in één artikel te verwerken).

1. Inbound marketing werkt

Als startende junior consultant bestonden mijn eerste klussen uit social media activiteiten en het schrijven van blogartikelen. Daar had ik tenslotte al enige ervaring in opgedaan met stages. Maar wat inbound marketing precies was? Workflows? Lead nurturing? Keyword analyses? Daar had ik nog geen kaas van gegeten. Gelukkig was ik niet de enige. Ik probeerde er diverse artikelen over te vinden, maar die waren er maar schaars in het Nederlands. Robbert had zich hier echter al jaren in verdiept en heeft mij de inbound marketing methodologie tot in de puntjes uitgelegd. Ook het behalen van het Inbound Marketing certificaat van HubSpot hielp goed mee. Dit alles maakte dat kleine klussen al snel werden ingeruild voor grotere inbound projecten. Super interessant, en dat vind ik nog steeds. Waar ik achter kwam? Inbound marketing werkt, en wel voor elk (B2B) product of dienst. Denk dus niet dat je hier als bedrijf of branche niet geschikt voor bent. Lees in een eerder blogartikel hoe je kunt bloggen als ‘saai’ bedrijf.

2. Schrijven wordt steeds makkelijker

Veel marketeers of MKB ondernemers zien de voordelen van inbound marketing wel in, maar het schrijven van content totaal niet. Ze weten niet waar ze over moeten schrijven en al helemaal niet hoe te beginnen. In sommige situaties is het dan het beste om een tekstschrijver in te huren. Dat is ook slim als je er zelf geen tijd voor hebt. Tekstschrijvers kunnen je helpen met het redigeren van je tekst of je geheel ontzorgen. Heb je wel gevoel voor en tijd om te schrijven? Ga dan gewoon aan de slag! Je zult zien dat het steeds makkelijker en leuker wordt. Als ik terugkijk naar mijn eerste blog, weet ik nog goed dat me dat veel meer moeite kostte vergeleken met nu. En leuker wordt het ook zeker als je ziet hoe snel je vooruit gaat en wat een blogartikel kan opleveren!

3. Social media: niet alleen over jezelf

Social media is een van de onderdelen van inbound marketing. Het doel is om op de juiste kanalen een groot netwerk op te bouwen en je doelgroep van interessante content te voorzien. Interessante content betekent niet alleen content van jezelf, maar juist ook van externe bronnen. Iets wat ik maar al te goed heb geleerd in de afgelopen jaren. Het klinkt in eerste instantie slim: veel posten over je eigen bedrijf en producten, zo weet je zeker dat je volgers je niet over het hoofd zien. Maar spreekt dit volgers wel aan? Valt het hen niet op dat je alleen artikelen over jezelf en van eigen bron post? Ja zeker wel. Volgers zijn op zoek naar kennisleiders die alle ontwikkelingen uit de markt delen, want daar leren ze van. Een goede balans vind je door gebruik te maken van de 10-4-1 regel. Echt een gouden regel, ik werk er al jaren met veel succes mee. Mijn eerste tweet kon ik mij niet meer herinneren, maar met behulp van ‘Discover your first Tweet’ kun je hem gemakkelijk terugvinden.

4. Verplaats je in de klant

Mijn grootste les door de jaren heen is wel: verplaats je in jouw ideale klant. Nu steeds meer bedrijven beginnen met het creëren van content, is het zaak om je te onderscheiden en je ideale klant écht aan te spreken. Nog (te) vaak zie ik bedrijven die wel content maken, maar hun doelgroep niet aanspreken. Ik ben van alles tegengekomen: onduidelijke content, te ingewikkelde content, commerciële content, productgerichte content en noem maar op. Focus je op je ideale klant: wat is zijn probleem? Waar zoekt hij een oplossing voor? Geef daar antwoord op! Niet voor niets vind je op de homepage van Vet Digital: “Wij maken je vindbaar en zichtbaar met moderne marketing”. En op deze wijze schrijven we ook onze blogartikelen. Wat dat is wat onze ideale klant over het algemeen wenst. Teksten als “HubSpot is de beste marketing automation software” of “Vet Digital weet alles over inbound marketing”, interesseert onze ideale klant toch niet?

Met dit punt sluit ik mijn selectie af. Ik heb nog zoveel meer geleerd, maar dat is natuurlijk niet te vertellen in een blog. Deze leerzame en gezellige tijd heb ik vooral te danken aan mijn geweldige collega’s! Maar ook van HubSpot, klanten en samenwerkingspartners heb ik enorm veel geleerd.