Wat is mijn website waard?

Wat is mijn website waard

 

De waarde van je website is misschien geen onderwerp waar je je als B2B ondernemer dagelijks druk om maakt. Toch wordt er op jaarbasis veel geld in websites geïnvesteerd, maar is het niet altijd duidelijk wat deze investeringen opleveren. Als je je herkent in deze situatie, is het verstandig de uitgaven en inkomsten van je website toch eens onder de loep te nemen. Er zijn namelijk veel manieren om je website meer omzet te laten opleveren en hem dus waardevoller te maken. In dit blog lees je welke factoren belangrijk zijn bij het bepalen van de waarde van je website. 

Factor 1: Aantal bezoekers per maand

De website van een B2B onderneming heeft vaak meerdere functies. Bezoekers informeren over de werkzaamheden, het bedrijf een gezicht geven op de teampagina, producten/diensten aanprijzen en de mogelijkheid tot het opnemen van contact. Sommige ondernemers hebben al in de gaten dat een website meer kan bieden dan alleen bezoekers informeren en het initiatief laten nemen tot contact. Zij weten dat je door het delen van kennis en expertise op een zakelijk blog meer bezoek genereert, ook al geef je hiermee soms informatie weg voor concurrenten. Het aantal bezoekers per maand is dan ook de eerste factor voor het bepalen van de website waarde.

Factor 2: Aantal leads per maand

Niet elke bezoeker is interessant genoeg om de waarde van je website flink te doen stijgen. Een groot deel zal voldoening vinden in het bekijken van de bedrijfsinformatie en hier en daar wat rondsnuffelen op de productpagina. Deze bezoekers zijn eigenlijk niet echt opzoek naar een oplossing voor hun probleem, maar simpelweg benieuwd op wat voor website ze nu weer terecht zijn gekomen. Jouw website zal het andere, oprecht geïnteresseerde deel van de bezoekers moeten ‘verleiden’ om langer rond te kijken en zaken te willen doen met jouw onderneming. Dit zijn bezoekers waarvan je het liefst contactgegevens ontvangt voor het bieden van aanvullende informatie en waarmee je in een later stadium een gesprek wilt aangaan. Welk percentage bezoekers converteert zich tot lead? Dit is een belangrijke tweede indicator voor de website waarde.

Factor 3: Omzet van websiteleads

Hoeveel omzet haal je per maand gemiddeld uit leads die via jouw website zijn binnengekomen? Niet iedere ondernemer heeft hier duidelijk inzicht in. Begin met het bijhouden van de bezoekersaantallen, het percentage bezoekers dat zich converteert tot lead en het aantal leads dat zich daadwerkelijk omvormt tot klant en voor omzet zorgt. Wacht met conclusies trekken totdat je deze cijfers van een aantal maanden paraat hebt, de buyer journey duurt in een B2B omgeving namelijk langer dan in de B2C, eerder richting maanden dan weken.

De kosten

Welke investeringen doe jij in je website? Hoeveel kost het bijhouden van de content op je website en het opvolgen van leads maandelijks? Gebruik je bijvoorbeeld bepaalde marketing automation software om het bezoek en leads in bij te houden? Deze kosten dien je natuurlijk mee te tellen in het bepalen van de waarde van je website. In dit blog vind je een handige rekentool waarmee je het rendement van marketing automation voor jouw situatie kan berekenen en vergelijken met leadgeneratie zonder marketing automation.

De uitkomst

Als alle berekeningen zijn uitgevoerd kom je erachter of jouw website je meer kost dan opbrengt of dat jouw website juist van grote waarde is voor de onderneming. In het laatste geval: keep up the good work! Blijkt uit de berekeningen dat de conversiepercentages tegenvallen? Verbeter de content die je met jouw bezoekers deelt en zorg dat bezoekers makkelijk hun contactgegevens kunnen achterlaten. Valt het percentage leads dat zich omvormt tot klant tegen? Verbeter je lead nurturing of laat verantwoordelijken van marketing en sales eens om tafel zitten om de lead scoring en opvolging samen in kaart te brengen.