Wat maakt je een moderne marketeer? Kennis? Ervaring? Vaardigheden?

Moderne marketeer

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Vet Digital zoekt regelmatig nieuwe collega's. Maar ja, waar vind je die? En aan welke eisen moet deze nieuwe collega voldoen? In dit artikel ga ik in op wat moderne B2B marketing inhoudt en wat een marketeer nu eigenlijk een moderne marketeer maakt. Wordt dat bepaald door kennis, ervaring of maken bepaalde vaardigheden iemand geschikt voor de job?

Wat is moderne marketing?

Om erachter te komen wat een marketeer modern maakt, moet je eerst weten wat moderne B2B marketing is en hoe het zich onderscheidt van traditionele marketing. In mijn ogen bestaat moderne B2B marketing uit vier onderdelen:

1.     De Buyer Journey

Moderne marketing is gebaseerd op het aankoopproces (de buyer journey) van de potentiële klant. In elke stap binnen dat proces, wil je de potentiële klant voorzien van relevante en waardevolle content

2.     Online

De buyer journey vindt vooral online plaats: zakelijke kopers speuren namelijk het internet af naar informatie die hen meer vertelt over hun probleem en de bestaande oplossingen van dat probleem. Moderne marketing is daarom vooral gericht op de online wereld van de potentiële klant.

3.     Gepersonaliseerd

Het derde onderdeel dat B2B marketing modern maakt is dat deze grotendeels gepersonaliseerd is. Je stemt de content die je aan jouw buyer persona laat zien, specifiek af op de behoefte van die ene ‘lead’.

4.     Marketing Automation Software

Tot slot maakt marketing automation software het mogelijk om al je online marketing investeringen meetbaar te maken.

Het resultaat is dat je als moderne marketeer in staat bent om de ideale klant aan de hand te nemen, hem persoonlijk in zijn informatiebehoefte kan voorzien en het rendement van je marketing investeringen beter kunt meten en voorspellen.

De moderne marketeer

Als moderne marketeer moet je je thuis voelen bij deze marketingstrategie. Je moet snappen dat dit een continu proces is waarbij je je altijd blijft verdiepen in de behoefte van de buyer persona. Je moet in de wereld van deze buyer persona duiken en dit kunnen vertalen naar concrete online marketing acties. Daarbij wil je natuurlijk niet achterlopen op de concurrentie dus houd je je zintuigen scherp voor nieuwe tools, trucjes en strategieën. In de titel van deze blog noemde ik drie eigenschappen waarvan ik denk dat een moderne marketeer deze moet bezitten om succesvol te zijn in zijn werk. Hieronder licht ik ze toe. 

Kennis van moderne B2B marketing

Marketeers in de Verenigde Staten lopen voorop als het gaat om nieuwe marketingstrategieën. Als marketing consultant in Nederland wil je hiervan graag op de hoogte blijven, maar dat is best lastig met zoveel taken. Helaas leer je dergelijke kennis ook niet op school, omdat opleidingen het te langzaam opnemen en het niet snel genoeg kunnen omzetten in lesmateriaal. Bovendien zijn Nederlandse ondernemers vaak nog niet toe aan de innovaties die ze bedenken aan de andere kant van de oceaan. En dat is niet erg, zolang je jouw ideale klant nog bijbeent en je de concurrentie voor blijft. Uiteindelijk haal je veel kennis uit praktijkervaringen.

Ervaring met moderne B2B marketing

De B2B wereld was voor mij een lange tijd een onbekende wereld. Simpelweg omdat je er als niet-werkende niet veel mee in aanraking komt. Ervaring met moderne B2B marketing doe je dus eigenlijk pas op als je aan de slag gaat op de werkvloer. Je leert omgaan met zakelijke leveranciers en kopers, je leert andere marketingstrategieën kennen en je ontdekt in welke mate je ondernemers nog moet overtuigen van deze strategie. Die ervaring is enorm waardevol en kan niet op tegen studieboeken of het internet.

Moderne B2B marketing vaardigheden

Het klinkt misschien oneerlijk om vaardigheden als een van de belangrijkste eigenschappen van een moderne marketeer te noemen. Waar doe je deze immers op zonder ervaring? Het zal je misschien verbazen, maar enorm veel mensen werken (onbewust) aan hun moderne marketing vaardigheden. Denk aan actief zijn op verschillende social media, aanpassingen doen in of zelfs het opzetten van websites en specifieke doelgroepen benaderen (bijvoorbeeld voor onderzoek). Hiermee wil ik niet zeggen dat deze vaardigheden je direct een moderne marketeer maken. Van praktijkervaring leer je het meeste, maar het is fijn als er al een (kleine) basis ligt. Niet alleen voor een marketingbureau zoals wij, maar ook voor onze klanten en hun buyer persona!

Wil je meer weten over Inbound Marketing?

Download de whitepaper