3 vormen van adverteren op Twitter: Waarom en hoe?

Twitter

Adverteren_op_TwitterTwitter, het online microblog platform met wereldwijd 1,4 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Het sociale medium kan eigenlijk niet meer ontbreken in de marketing strategie van moderne ondernemingen. Dat vind ik, maar dat vindt Twitter zelf ook. In contact komen met je zakelijke netwerk en hiermee interacteren, het bereik van je onderneming vergroten en meer websitebezoek zijn essentiële moderne marketing onderdelen waar Twitter je bij kan helpen. In eerdere blogs schreven mijn collega’s en ik al over best practices op Twitter. In dit blog ga ik dieper in op de drie vormen van adverteren op Twitter. 

Aanwezigheid op Twitter

Waarom moet mijn onderneming een Twitter account hebben? Dat is een vraag die misschien bij je opkomt als je anderen over Twitter voor zakelijk gebruik hoort praten. Er zijn diverse onderzoeken uitgevoerd om het antwoord op deze vraag te vinden. Zo kun je er met Twitter achter komen wat er in jouw branche speelt door relevante tweets te vinden met behulp van de zoekfunctie. Je kunt de bekendheid van je bedrijf vergroten door te communiceren met jouw volgersnetwerk. Het neemt een deel van je klantenservice over omdat je snel op vragen kunt antwoorden middels een tweet. Bovendien kun je in contact komen met influencers waarmee je jouw netwerk waardevol uitbreidt. Een deel van deze doelen bereik je sneller en gerichter door te adverteren op Twitter. Hieronder lees je welke type Twitter ads bij welk doel horen en hoe je deze activeert.

Meer volgers

Een volgerscampagne op Twitter werkt redelijk simpel. Het doel is om meer volgers te genereren. Je breidt het netwerk van je onderneming uit met mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in je bedrijf. Dit doe je door van jouw bedrijfsaccount een Uitgelicht Account te maken via Twitter Ads.

Hier zijn drie stappen belangrijk bij:
1. Beschrijf jouw account kort en overtuigend. Potentiële volgers moeten overtuigd raken van jouw bijdrage in hun tijdlijn zodat zij je gaan volgen.
2. Bepaal je doelgroep. Wie zou geïnteresseerd kunnen zijn in jouw tweets? Twitter geeft je de mogelijkheid je doelgroep te targeten op basis van relevante categorieën, geslacht, locatie of overeenkomsten tussen hen en influencers in jouw branche.
3. Stem je berichten af op elke groep die je bij stap 2 bepaald hebt.

Zodra jouw Uitgelichte Account gepubliceerd wordt, krijgt jouw doelgroep je bericht op vijf plaatsen te zien. Namelijk:
1. In hun tijdlijn;
2. In het ‘Wie te volgen’ venster rechts op hun startpagina (zoals in het voorbeeld rechts);
3. Op de meldingen pagina;
4. Op de zoekresultaten pagina (alleen bij personen)
5. Op de profielpagina’s.

Meer websitebezoek

Jouw website is de place to be als het om leadgeneratie gaat. Je deelt uitgebreide kennis in je blog en geeft potentiële klanten toegang tot interessante downloads. Je wilt het websitebezoek doen toenemen en gaat hiervoor Twitter Ads inzetten. De Website Card is de adverteermogelijkheid van Twitter op dit gebied. Website Cards zijn eigenlijk tweets waarin je direct naar je website verwijst. In de 140 tekens die je kunt gebruiken overtuig je de Twitter gebruiker om naar jouw pagina te gaan. Kondig bijvoorbeeld een blog aan en zorg voor een ‘lees meer’ als call-to-action. Hoe maak je de optimale Website Card?

  1. Maak de Card overtuigend met tekst en opvallend met beeld zodat deze eruit springt op de tijdlijn van je doelgroep.
  2. Zorg dat je kunt inzien of de advertentie werkelijk wat oplevert. Stel online conversietracking in zodat je dit makkelijk kunt bijhouden.
  3. Bepaal je doelgroep op basis van interesses, trefwoorden waarmee mensen tweeten, overeenkomsten met volgers, tweets over bepaalde televisieprogramma’s, locatie, taal, apparaat (besturingssysteem, apparaat of Wi-Fi connectie) of geslacht.
Als je Website Card campagne gereed is, zal deze weergegeven worden in de tijdlijn van je doelgroep. In het voorbeeld zie je een Website Card in een mobiele tijdlijn.

Meer interactie

Op een social media platform als Twitter heeft sociale interactie prioriteit. Alleen zenden is nutteloos. Meepraten, reageren en delen zijn net zo belangrijk als zelf interessante informatie verspreiden. Daarom kun je door meer interactie op te wekken en zelf meer te interacteren relaties met je netwerk onderhouden en je bedrijf promoten. Door gebruik te maken van Uitgelichte Tweets vergroot je de kans op interactie met relevante personen. Lees hier hoe je dit doet:

  1. Schrijf een interessante tweet. Verleidt in 140 tekens relevante volgers om op de tweet te reageren of deze te delen (retweeten) met hun netwerk.
  2. Voeg een afbeelding of video toe om nog meer interactie op te wekken, visuele content is namelijk een goede aandachttrekker.
  3. Bepaal wederom welke doelgroep je met deze tweet wilt bereiken. Je tweet is onmogelijk voor iedereen interessant dus specificeer je doelgroep op basis van dezelfde eigenschappen als bij
    de Website Card.

Jouw Uitgelichte Tweet zal in de tijdlijn van de door jou bepaalde doelgroep te zien zijn, zoals hiernaast in mijn tijdlijn. 

Budget en analyse

Let bij het instellen van Twitter Ads altijd op het budget wat je hiervoor wilt gebruiken. Je stelt een dagelijks en totaal budget in. Voor een Uitgelicht Account betaal je per volger, bij Uitgelichte Tweets per interactie en voor de Website Card per klik. Iedere campagne kun je uitgebreid analyseren en dus is het altijd inzichtelijk wat jouw investeringen hebben opgeleverd.

Wil je graag meer lezen over hoe jij jouw onderneming kan laten groeien? Lees dan meer over Moderne B2B Marketing.