7 social media modellen voor 7 social media persoonlijkheden

Socialmedia

personalitiesIn het gros van de situaties is een gespleten persoonlijkheid niet echt wenselijk. Echter, in het geval van social media marketing wordt het hebben van meerdere persoonlijkheden vaak op prijs gesteld en is het soms zelfs noodzakelijk. Binnen de social media bestaan verschillende platformen met gebruikers die diverse persoonlijkheden en behoeftes hebben. Als social media marketeer is het jouw taak om deze persoonlijkheden te herkennen en er op de juiste manier op in te spelen. Daarom bespreek ik in dit blogartikel zeven social media persoonlijkheden die elke social media marketeer zou moeten bezitten.

Waarom zeven persoonlijkheden?

Interactie tussen mensen vindt - afhankelijk van de situatie – op verschillende manieren plaats. Zo praten collega’s tijdens een vergadering anders tegen elkaar dan dat ze dat in de kantine of op een personeelsborrel doen. Zo werkt het ook met social media. LinkedIn is bijvoorbeeld meer zakelijk en Facebook juist meer entertainend. Bovendien kunnen mensen social media gebruiken om in verschillende behoeftes te vervullen. Daarom moet jouw social media strategie je in staat stellen om een divers publiek op verschillende manieren aan te spreken om zo aan verschillende behoeftes te voldoen.

1. De informant

Mensen zoeken altijd naar informatie die kan helpen in het besluitvormingproces. Niet gek dat marketeers daarom zo actief bezig zijn met het creëren en verspreiden van informatie. Naast zoekmachines gebruiken mensen ook steeds vaker social media voor het zoeken naar informatie. Social media fungeren daarom als nieuwe zoekmachines.

Om in deze informatiebehoefte te voldoen ben jij op social media een informant. Deel bronnen -zowel eigen als van derden - met je volgers zodat ze makkelijk toegang hebben tot de informatie. Want als de bron bruikbaar is voor jou, dan is hij waarschijnlijk ook bruikbaar voor je volgers. Met het delen van bronnen creëer je autoriteit en vertrouwen. Zorg daarnaast ook voor goede keywords en/of hashtags zodat je informatie goed te vinden is.

2. De vragensteller

Social media draait om tweerichtingsverkeer en interactie. (Promotionele) berichten de wereld in ‘pushen’ zal daarom weinig opleveren. Je bereikt meer door oprecht interesse te tonen in je volgers en hen vragen te stellen. Dit levert twee dingen op:

- je ontwikkelt een relatie met de volger;
- je kunt duidelijker buyer personas creëren doordat je meer over je volgers te weten komt.

Feedback en input van klanten is erg waardevol. De beste manier om deze informatie te verzamelen is door er naar te vragen. Kom er zo achter welke informatie je publiek wil, aan welke producten ze behoefte hebben en hoe ze je service vinden. Zorg daarom dat je dagelijks vragen stelt aan je social media volgers. Begin met het verzamelen van vragen waarop je collega’s graag antwoord zouden willen hebben en verzin daar vragen omheen.

3. De helper

Ook hier spelen de interactiemogelijkheden van social media een rol. Social media zorgen ervoor dat mensen direct in contact kunnen komen met een merk of organisatie. Dit komt goed van pas wanneer mensen bijvoorbeeld vragen hebben die een website niet kan beantwoorden. Via social media kan een organisatie antwoord geven op dergelijke vragen en zo de relatie tussen organisatie en (potentiële) klant versterken.

Als social media marketeer is het jouw taak om de social media berichten te monitoren op vragen of opmerkingen over jouw organisatie. En nog belangrijker: maak er een gewoonte van om ook dagelijks op deze vragen/opmerkingen te reageren! Zorg dat je reacties vriendelijk, snel en behulpzaam zijn. Dit zorgt ervoor dat je als organisatie trouwe volgers verkrijgt en behoudt.

4. De gedachten uitlokker

Natuurlijk loont het om het respect van volgers en andere invloedrijke mensen te verdienen. Want uiteindelijk win je hier klanten mee. Mensen willen zaken doen met ‘de beste’ en degene die verstand van zaken heeft.

De gedachten uitlokkers kenmerken zich doordat ze geen bronnen nodig hebben; ze zijn hun eigen grote informatiebron. Deze mensen kennen hun vakgebied door en door en zijn vindingrijk; deels van nature en deels door ervaring. Gebruik de gedachten uitlokker voor quotes en interviews en verwerk die in je social media berichten. Zo presenteer je je als een marktleider op jouw vakgebied.

5. De grappenmaker

Niets verspreid zich op het internet zo snel als humor. Vooral op social media zijn veel mensen bezig met het bekijken en delen van grappige dingen. Mensen zien nu eenmaal graag persoonlijkheid en geven daarom de voorkeur aan organisaties die hun persoonlijkheid tonen.

Als grappenmaker vervul je de behoefte aan humor. Deel via social media grappige foto’s, filmpjes of artikelen die mensen aan het lachen maken. Een dagelijkse portie humor maakt je organisatie gelijk ook veel menselijker en levendiger. Bovendien blijft een grapje over het algemeen goed hangen bij mensen.

6. De entertainer

Naast humor zijn mensen ook op zoek naar vermaak; ze willen geëntertaind worden. Als je simpelweg een blog deelt door de titel en link te versturen dan komt je content vaak op de grote berg terecht. Bedenk daarom hoe je je content op een leuke manier kunt verspreiden.

Het gaat dus niet alleen om het delen van content, maar ook om het presenteren van die content. Voeg er een interessante infographic of een kort filmpje aan toe. Want als mensen op social media zitten, zoeken ze iets om op te klikken. Visuele aspecten hebben een hoog klikgehalte.

7. De ondernemer

Social media vormen een uitstekende tool voor de exploratie van nieuwe kansen. Er is een publiek dat jouw hulp, product of dienst nodig heeft, maar het nog niet gevonden heeft. Door te monitoren op social media kun je deze potentiële klanten opsporen.

Wees daarom ondernemend op social media. Zoek met behulp van bijvoorbeeld hashtags op Twitter naar groepen met soortgelijke vragen: een nieuwe doelgroep. Beantwoord hun vragen en neem deel aan conversaties en discussies. Door op deze manier interactie op te zoeken met je doelgroep bewijs je niet alleen een waardevolle bron van informatie te zijn, maar is de kans ook groot dat er binnen je doelgroep daadwerkelijke klanten ontstaan.

Benieuwd naar meer over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper!

 

Bron: Hubspot

Fotocredit