Artikel schrijven: hoe pak je dat aan?

Het schrijven van een artikel is niet voor iedereen een makkelijke klus. Vaak heb je het onderwerp al bedacht, maar is de vertaalslag naar een goed artikel lastig. Als marketeer is het handig om te weten hoe je interessante informatie kunt verwerken in een goed artikel.

Daarom wil ik je enkele makkelijk toe te passen tips geven voor het schrijven van een artikel:

1. Bedenk het exacte onderwerp

Vaak heb je al een globaal idee voor je artikel. Maar wat wil je nu precies gaan schrijven? Welke boodschap wil je exact overbrengen op de lezer? Bedenk de 'wakkerligpunten' (problemen) van je lezers. Als je bijvoorbeeld kiest om over 'social media' te gaan schrijven, bepaal dan tegen welke problemen jouw lezers hierbij kunnen aanlopen. Behandel deze problemen in het artikel en communiceer de juiste oplossing. Bijvoorbeeld 'Social media voor B2B bedrijven: 10 ideeën'.

Als je niet op een geschikt onderwerp kunt komen, start dan een 'persoonlijke' brainstormsessie: schrijf in een paar minuten alle ideeën op die in je hoofd komen, zonder te beoordelen of ze goed zijn. Klaar? Bekijk de lijst met onderwerpen en kies het onderwerp uit dat jou het meest aanspreekt.

Tip: schrijf over een onderwerp dat je zelf heel interessant vindt. Op die manier gaat het schrijven beter, makkelijker en sneller.

2. Bepaal de buyer persona

Zorg ervoor dat je weet voor wie je schrijft en stem de content hierop af. Bepaald jouw ideale klanten, oftewel buyer persona's. Zo is de kans groter dat je de juiste doelgroep aanspreekt.

3. Verzamel informatie

Weet je voldoende over het onderwerp waarover je wilt schrijven? Is het een onderwerp waar je weinig aanvullende input voor nodig hebt of kun je hulp gebruiken van een expert? Start een (online) zoektocht naar betrouwbare bronnen en verzamel informatie over jouw onderwerp.

4. Ga aan de slag!

Nu je weet wat je wilt gaan schrijven en voor wie, kun je echt aan de slag. Begin bij het schrijven van een artikel altijd eerst met een ruwe versie.

  • Begin met een inleiding waarin je vertelt wat lezers kunnen verwachten van het artikel. Zet het 'probleem' van de lezer dat je gaat behandelen centraal.
  • Vertel in de volgende alinea's wat je de lezer bij de inleiding hebt beloofd te gaan vertellen. Geef het artikel meer structuur door het gebruik van subkopjes.
  • Sluit af met een conclusie. Herhaal wat de lezer in jouw artikel heeft geleerd of te weten is gekomen. Stel de lezer vervolgens een vraag om interactie te verkrijgen. Om lezers te binden, is het goed om af te sluiten met een call to action. Denk aan het aanvragen van een gratis white paper of proefmonster.

Vind je het lastig om een artikel op te bouwen? Gebruik dan het AIDA-model. Het AIDA-model bestaat uit 4 stappen die in een artikel aan bod moeten komen. Te weten: Attention, Interest, Desire en Action.

Na het schrijven van de ruwe versie, ga je de definitieve versie schrijven.

5. Controleer en corrigeer

Controleer het artikel: loopt het goed door? Is het verhaal helder? Lees het artikel hardop voor jezelf (of iemand anders) voor om te horen of het artikel dat je geschreven hebt logisch klinkt. Let daarnaast op spelfouten en controleer de grammatica.  

6. Voeg een foto toe

Een foto spreekt de lezer aan en geeft informatie over het onderwerp. Kies een passende foto uit.

In dit artikel vind je nog een aantal handige tips die het schrijven makkelijker maken.

Hopelijk helpen de bovenstaande tips je bij het schrijven van artikelen. Begin met een ruwe versie en je zult zien dat je in no-time een interessant artikel hebt geschreven!

Heel veel succes!

 

Fotocredit