Dit doet Marketing Automation met de kwaliteit van je teksten

Dit doet Marketing Automation met de kwaliteit van je teksten

Marketing automation teksten-206245.jpegOp het moment dat dit blog live gaat, zou ik op een bootje midden op de oceaan kunnen zitten. Dat is het mooie aan Marketing Automation. Niet nodig om precies om acht uur ’s ochtends op “send” te drukken en het social media-apparaat aan te zwengelen. Heerlijk! Maar geautomatiseerde marketing gaat over meer dan gebruikersgemak. Het is dé manier om je schrijfkunsten te verbeteren. En dat draagt weer bij aan het succes van je marketingcampagnes. Klinkt als blablabla? Ik leg het allemaal uit in dit artikel.

In je ritme

Niets zo onverbiddelijk als klanten. Zij hebben 1000 opties en dus de luxe om over te stappen naar iemand anders. Als marketeer is het aan jou om je doelgroep aan je bedrijf te binden en te zorgen dat ze daar blijven. Dit doe je door een constante stroom van relevante en leesbare content te creëren. Hoe regelmatiger je posts, hoe groter je online footprint wordt. Dit is waar geautomatiseerde marketing je kan helpen. Door je blogs wekelijks op hetzelfde tijdstip te publiceren, breng je structuur aan in je blogkalender en kom je in een schrijfritme. Dat is niet alleen fijn voor je klanten en Google: tijd vrijmaken om te schrijven levert over het algemeen betere en afwisselendere teksten op.

Het leven na je blog

Als je je blogs trouw afsluit met een bijpassend white paper of e-book, gaat Marketing Automation pas echt voor je werken. Je voorziet je lezers zo van nieuw en uitgebreid leesmateriaal nadat ze een blog hebben gelezen. Dit houdt hun aandacht vast en helpt ze de overstap te maken van websitebezoeker naar lead. Om dit te laten gebeuren, moeten de thema’s van white paper en blog wel overeenkomen en elkaar aanvullen. Over het algemeen is de white paper de verdieping van het onderwerp dat je aanhaalt in je blog. Dubbele informatie is hier erg onhandig. Je ideale klant laat zijn emailadres niet achter voor informatie die hij net in je blog heeft gelezen. Al deze punten dwingen je om te schrijven met een vooropgezet plan.

De tunnel in

De verzending van je white paper kun je automatiseren. Maar alles wat daarna komt ook. Zo kiezen wij ervoor om na zeven dagen een opvolgmail te versturen met een interessant artikel. De inhoud van dit artikel ligt in lijn met het blog en de white paper waar het allemaal mee begon. Dit proces herhalen we de week erna, en vaak volgt er ook een klantverhaal. Tot slot versturen we een mail met de zogeheten table setter: het aanbod om te komen praten, bijvoorbeeld. Voor de marketeer/schrijver komt dit neer op vier e-mailteksten en drie nieuwe content offers. De inhoud van deze artikelen wordt steeds specifieker en zorgt ervoor dat je ideale klant jou als ideale partij gaat zien. En zoals je weet, red je dat niet met standaard brochure-teksten en reclamepraatjes. Je zult dus met goede teksten en pakkende titels moeten komen, wil je het doorklikpercentage zien stijgen.

Vooruitkijken

Marketing automatisering vraagt om een vooruitziende blik. Je mails en artikelen worden immers in de toekomst verzonden en niet op dit moment. Mijn ervaring is dat dit bijdraagt aan de leesbaarheid van je teksten. Het dwingt je om na te denken over het stadium waarin je klanten zullen zitten op het moment dat ze je content lezen. Zo is een blog vaak een eerste kennismaking, wat betekent dat een zwakke titel of aankondiging op social media het hele feestje af kan blazen. Net zoals praten over technische details en je eigen bedrijf dat doen, overigens. Aan de andere kant mag een case study best een beetje diepgang hebben en moeilijke onderwerpen aansnijden. Je lead heeft immers al een paar berichten van je ontvangen en is waarschijnlijk op zoek naar het verhaal achter je verhaal. Een blogkalender helpt je ook om vooruit te kijken. Zo wist ik van tevoren dat ik er niet zou zijn deze week en heb ik vooruit geschreven. Hierdoor blijf je trouw aan je planning en hoeven je collega’s de gaten niet op te vullen. 

Het Marketing Automation dashboard

Het automatiseren van je marketingactiviteiten doe je met Marketing Automation software. Naast het grote voordeel dat dit soort programma’s je veel werk uit handen nemen, is er een andere reden om dit soort software aan te schaffen: het dashboard. Met automation software kun je namelijk precies zien hoe je teksten het ervan af hebben gebracht. Je krijgt inzicht in het aantal views op je blog, het aantal mensen dat je white paper heeft aangevraagd (en daadwerkelijk geopend) en wie er zijn blijven klikken op je opvolgmails. Deze informatie kun je gebruiken om je teksten nog beter te maken dan ze al zijn, of het zelfs over een hele andere boeg te gooien. Welke strategie het beste werkt, leer je door te testen. Zo kun je spelen met titels, call-to-actions en de volgorde van je opvolgmails. Werkt het niet? Dan probeer je iets anders. Op den duur krijg je door waar je ideale klant op reageert en hoe hij zijn content het liefst voorgeschoteld krijgt.