8 redenen waarom jouw zakelijke blog weinig lezers trekt

Inbound Marketing

zakelijke blogAls Inbound marketeer weet je als geen ander hoe belangrijk het is om een zakelijk blog bij te houden. Het is namelijk een belangrijk onderdeel van elke Inbound Marketing strategie. Bloggen lijkt op zich niet ingewikkeld: je kruipt achter je laptop, je schrijft een artikel en zet het vervolgens online. Maar toch kan het zo zijn dat jouw blog weinig tot geen bezoekers trekt, ondanks dat je al een aantal verschillende artikelen hebt gepubliceerd. Herken je dit? Vraag je jezelf ook af wat de oorzaak hiervan kan zijn?

In dit artikel lees je acht redenen waarom jouw zakelijke blog weinig lezers trekt en op welke manieren je jouw lezerspubliek kunt vergroten.

1. Jouw blog staat pas kort online 

Bij het publiceren van jouw eerste reeks aan blogartikelen, verwacht je waarschijnlijk al direct bezoekers. Je bent enthousiast aan het bloggen gegaan, maar hebt de moed een beetje verloren doordat je nog niet veel bezoekers hebt mogen verwelkomen. Zit niet bij de pakken neer, want het opbouwen van een groot lezerspubliek kost tijd, veel tijd. Zo gaat er behoorlijk wat tijd overheen voordat blogartikelen worden opgenomen in Google. Daarnaast zal niet direct iedereen weten dat jij een zakelijk blog bent gestart. Het duurt over het algemeen wel vijf tot zes maanden, voordat de eerste resultaten - zoals een groeiend lezerspubliek en abonnees - zichtbaar beginnen te worden.

2. Jouw blogartikelen zijn niet (voldoende) geoptimaliseerd

Elk blogartikel vormt een nieuwe pagina van je website en dus een kans op een goede ranking in de zoekmachines. Hoe meer blogartikelen je daarom publiceert, hoe meer mogelijkheden je hebt om online gevonden te worden. Bloggen is een duurzame investering, omdat de artikelen voor altijd in de zoekmachines blijven staan en je dus ook lange tijd na publicatie nog traffic kunt verwachten van oude artikelen. Blogartikelen die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, boeken veel betere resultaten. Let er dus onder andere op dat je kansrijke keywords toevoegt aan jouw blog. Lees hier meer over Search Engine Optimization (SEO) en Google.

3. Je brengt jouw blog te weinig onder de aandacht

Hoe kun je een trouw publiek voor jouw blog opbouwen als vrijwel niemand weet dat jouw blog bestaat? Zie jouw blog als een product dat je moet verkopen en breng het onder de aandacht. Dit kun je op verschillende manieren doen:

  • Verstuur social media berichten met een link naar jouw blog.
  • Deel blogartikelen via jouw social media kanalen.
  • Zorg voor een duidelijke blog-knop op de home page (bij voorkeur in de navigatiebalk).
  • Voeg content van blogartikelen toe in lead-nurturing workflows of verwijs naar het blog.
  • Stuur een e-mail over jouw blog naar jouw huidige en potentiële contacten.

4. Jouw blogartikelen zijn niet geoptimaliseerd voor social sharing

Bij het vorige punt gaf ik aan dat het belangrijk is dat je jouw blogartikelen deelt via jouw eigen social media kanalen. Maar jij bent niet de enige die jouw blogartikelen kan verspreiden. Met behulp van social share buttons kunnen je lezers jouw blogartikelen ook delen. Erg belangrijk, omdat je hiermee - zonder moeite - het netwerk van jouw lezers bereikt

5. Je biedt geen mogelijkheid tot abonneren 

Als jouw lezerspubliek na enige tijd groeit, wil je natuurlijk dat deze lezers blijven terugkomen.  De beste manier om dit te doen is om jouw lezers te laten abonneren op jouw blog via een e-mail abonnement. Dat wil zeggen dat jouw lezers hun naam en e-mailadres invullen in een formulier en vanaf dat moment een e-mail ontvangen wanneer er een nieuw blog is gepubliceerd. Een andere manier is een RSS feed, maar hierbij is het aan de lezer of hij zijn RSS feed checkt en heb je er dus geen invloed op of jouw blog wordt gezien. Zorg dus voor een inschrijfformulier, bij voorkeur duidelijk zichtbaar, bijvoorbeeld aan de zijlijn van jouw blog

6. Jouw blogonderwerpen zijn niet relevant voor jouw potentiële klant

Hoe staat het ervoor met de redactionele kant van jouw blog? Ik kom regelmatig zakelijke blogs tegen van bedrijven die alleen over zichzelf, hun producten en/ of diensten bloggen. Hiermee sla je de plank echter mis. Potentiële klanten zitten namelijk niet te wachten op alleen maar “over ons” artikelen met daarin bijvoorbeeld de felicitaties aan een medewerker die al vijfentwintig jaar in het bedrijf werkt. Plaats dergelijke nieuwtjes op een intranet en zet overig nieuws op een aparte nieuwspagina. Zorg ervoor dat je op jouw blog artikelen publiceert waarin je de zakelijke problemen beschrijft van jouw potentiële klant. Jouw lezers zullen zich hier dan in herkennen, je blog interessant vinden en terugkeren.

7. Jouw blogartikelen zijn saai

Als je relevante blogonderwerpen hebt geselecteerd, is het zaak om de kennis die je wilt delen op een leuke en interessante manier over te brengen op de lezer. Dit is niet altijd even makkelijk, zeker niet wanneer je onderwerp wat stoffig lijkt te zijn (denk aan software, verzekeringen etc). Toch kun je elk onderwerp op een boeiende manier overbrengen. Een goed voorbeeld geeft F1F9 dat “saaie” spreadsheetmodellen verkoopt. Het bedrijft ontwerpt een zeer origineel e-book dat werkelijk over de toonbank vliegt. De landingspagina vertelt denk ik voldoende:

44.2  

 

 

 

 

 

 

 

 

Kortom: ook over spreadsheetmodellen kun je aantrekkelijk schrijven.

Uiteraard is het belangrijk dat je geen fouten maakt wat betreft spelling en grammatica. Lezers kunnen door kleine spelfouten al snel afhaken. Als je zelf niet zo’n creatieve geest hebt of geen goede schrijver bent, schakel dan eens de hulp van een professional in.

8. Je publiceert zelden of onregelmatig blogartikelen

Als je jouw lezers wilt behouden, is het van belang dat je ze wel wat te bieden hebt. Zodra een lezer twee keer terugkeert naar jouw blog zonder dat je nieuwe content hebt gepubliceerd, is de kans groot dat deze lezer niet snel meer terug komt. Het is dus van belang om op consistente en regelmatige basis te bloggen. Niet voor niets blijkt uit een studie onder 7000 bedrijven dat bedrijven die 15 keer per maand of vaker een blog publiceren, vijf keer meer verkeer verkrijgen dan bedrijven die niet bloggen. Frequentie en volume zijn dus de twee sleutelwoorden voor een succesvol blog. Heb je moeite om je aan de planning te houden? Maak dan gebruik van een editorial calendar.

Wil je graag meer lezen over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper!

Fotocredit