Meer succes met zakelijk bloggen? Start een blogcompetitie!

blogcompetitieHerken je dit: als marketeer zie je dat zakelijk bloggen steeds belangrijker wordt, maar merk je dat jouw bedrijf achterblijft op dit gebied. Je zit vol ideeën over welke onderwerpen jullie kunnen bloggen en ook met welke call-to-actions de blogartikelen afgesloten kunnen worden. Nu alleen nog een team van bloggers bij elkaar zien te krijgen. Maar hoe pak je dat aan?

Regelmatig merk ik dat het voor marketeers lastig is om sales collega’s aan het bloggen te krijgen. Zo kan het zijn dat ze het nut er niet van inzien of er geen tijd voor hebben (of willen maken). Terwijl sales medewerkers wél de perfecte bloggers zijn, want zij zitten bij de klant aan tafel en weten daardoor welke zakelijke uitdagingen er spelen.

In dit blog vertel ik je hoe je met een blogcompetitie een sterk team van bloggers binnen jouw organisatie opbouwt.

Wat levert bloggen eigenlijk op?

Sales medewerkers moeten eerst ervaren wat bloggen exact oplevert. Anders zien ze het als extra werk dat alleen maar dure tijd kost. Vooral de traditionele sales medewerkers zullen de voordelen van bloggen nog niet begrijpen: zij pakken liever de telefoon om koud te bellen, iets wat ze immers al jaren doen.

Door als sales medewerker te bloggen:

  • Bouw je een eigen online profiel op

    Door regelmatig interessante blogs te publiceren, zullen mensen je online herkennen en volgen. Na verloop van tijd zullen trouwe lezers blijven terugkeren naar de website om jouw blogs te lezen (mits deze natuurlijk aan hun verwachtingen voldoen).

  • Genereer je leads

    Door je blogs af te sluiten met een call-to-action naar een landingspagina, genereer je hoogwaardige leads. Leads die je kunt laten opvolgen met behulp van lead nurturing en zo kunt opwarmen voor een eerste verkoopgesprek. Zo is koud bellen op den duur niet meer nodig.

  • Kun je interessante LinkedIn discussies starten

    Een LinkedIn discussie starten kan heel zinvol zijn, zeker als je een onderwerp kiest dat leeft bij je ideale klant. Deel je blogs in groepen waar je buyer persona’s lid van zijn en stel een vraag die een discussie opwekt.

Ga aan de slag!

Waarschijnlijk zijn niet alle sales medewerkers direct overtuigd na het vertellen van bovenstaande voordelen. Dat horen we vaak en dat is prima… de rest volgt vanzelf (geloof me…). Het is geen probleem om in eerste instantie met een klein clubje van twee of drie bloggers te starten. Zo kun je de eerste mensen laten wennen aan bloggen.

Eerste blog succes

Na verloop van tijd zijn er een aantal blogartikelen gepubliceerd en flink gepromoot. De CTA buttons worden goed aangeklikt en de eerste leads druppelen binnen. En dan gebeurt het: de andere, nog niet bloggende sales medewerkers horen van het blog succes en willen er ook mee aan de slag.

Blogcompetitie starten

Ik adviseer je om op dit moment een blogcompetitie te starten. Zie het als een vriendschappelijke wedstrijd waarbij er intern om de volgende punten gestreden wordt:

  • Meeste blog views

    Degene met de meeste blog views wint! Hang de resultaten van de blogs views op in jullie pand of deel ze via intranet.

  • Meeste downloads

    Degene die de meeste downloads weet te verkrijgen met zijn/haar blog wint! Laat ook deze statistieken in het bedrijf rondgaan. Zo blijft iedereen strijdlustig.

  • Beste keyword rank

    Welk blog wordt het beste gevonden via zoekmachines? Welk blog heeft de beste keyword rankings?

  • Meest gedeelde blogs op social media

    Welk blog is het meest op social media gedeeld? Is er een blog of download ‘viral’ gegaan?


Met een blogcompetitie zorg je ervoor dat de editorial calendar altijd gevuld zal zijn! Uiteindelijk is het leuk om de beste blogger te belonen met de titel: “Blogger van het jaar”. Ik weet zeker dat de andere bloggers jaloers zullen zijn en nog beter hun best zullen doen om volgend jaar deze prachtige eretitel te bemachtigen. Veel succes!

Wil je graag meer lezen over Inbound Marketing? Download dan onderstaand whitepaper!