Organisch versus lokaal SEO: wat is het verschil en in wat beïnvloeden ze elkaar?

SEO

merakist-l5if0iQfV4c-unsplashWanneer je bezig bent om jouw marketing en website te optimaliseren heb je vast weleens gehoord over de verschillende onderdelen van SEO: organisch en lokaal SEO. Je hebt je vervolgens ook vast afgevraagd wat het verschil tussen de twee is en waarom ze allebei erg belangrijk zijn voor jouw onderneming. In deze blog laten we je zien wat de verschillen tussen lokaal en organisch SEO zijn, maar ook hoe ze met elkaar verbonden zijn!

Wat is lokaal zoeken?

Het voornaamste verschil tussen organisch en lokaal zoeken is dat lokaal zoeken een geografische component heeft. Wanneer iemand zoekt voor een branche + locatie weet de zoekmachine dat de zoeker een lokale intentie heeft. In andere gevallen vult de zoekmachine zelfs voor jou als zoeker in dat je een lokale intentie hebt in jouw zoekopdracht. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op “pannenkoeken” vult de zoekmachine voor jou in dat je op zoek bent naar een pannenkoekenrestaurant in jouw omgeving en laat dit ook zien in de zoekresultaten. Lokaal SEO is het optimaliseren van de online aanwezigheid van jouw bedrijf zodat deze naar voren komt in die lokale zoekopdrachten.

What is organisch zoeken?

Organisch zoeken gebeurt wanneer de zoekmachine echter heeft bepaald dat er geen lokale intentie in de zoekopdracht zit. De zoeker is in dit geval aan het zoeken naar informatie in plaats van een specifieke locatie. De zoekmachine laat dan geen pannenkoekenrestaurant zien, maar toont recepten voor pannenkoeken of geeft meer informatie. Je zou je af kunnen vragen hoe de zoekmachine bepaalt of het restaurants (lokale resultaten) of recepten/informatie (organische resultaten) het meest relevant zijn voor zoekresultaten. Zoekmachines gebruiken honderden factoren om pagina’s te ranken en indexeren. Dit zijn natuurlijk zoekwoorden, maar ook bijvoorbeeld inkomende en uitgaande links en zelfs grammatica.

 

Wie moeten optimaliseren voor lokale en wie voor organische zoekresultaten?

Bedrijven met een fysieke winkel of met een kantoor die op specifieke resultaten hoger willen ranken in lokale zoekresultaten. De zoeker is hoogstwaarschijnlijk op zoek naar een locatie waar hij een specifiek product of service kan krijgen, dus lokale bedrijven willen graag naar voren komen in de zoekresultaten binnen hun industrie. Wanneer jouw onderneming echter naar voren moet komen voor bepaalde zoektermen maar niet voor een specifieke locatie, is het verstandig jouw pagina’s te optimaliseren voor de organische zoekresultaten.

In welke gevallen wil je beiden optimaliseren?

Voor bedrijven met meerdere locaties is het verstandig om te optimaliseren voor zowel lokaal als organische zoekresultaten. Ze willen natuurlijk naar voren komen wanneer iemand naar een winkel zoekt, maar willen ook antwoorden geven op algemene vragen via hun website. Een ander geval wanneer je in allebei naar voren wil komen is wanneer je als lokaal bedrijf een blog hebt waar je op gevonden wil worden.

Organisch SEO

In bovenstaande gevallen komt organisch SEO naar voren. Organisch SEO heeft dus minder te maken met locatie en meer te doen met de relevantie van jouw website voor bepaalde zoekopdrachten. Zoekmachine optimalisatie is het proces van het bewust maken van zoekmachines voor welke zoekopdrachten jouw bedrijf of website relevant is. Om hoger in de zoekresultaten naar voren te komen is het belangrijk om met bijvoorbeeld specifieke zoekwoorden op jouw pagina’s of onderdelen als alt text of anchor text.

Lokaal SEO

Het is belangrijk voor jouw bedrijf om naar voren te komen in relevante lokale zoekopdrachten omdat 50 procent van de zoekers binnen 24 uur na het zoeken een bedrijf bezoekt. Het optimaliseren van lokale zoekresultaten heeft natuurlijk veel te doen met locatie. Zoekmachines moeten exact weten waar jouw bedrijf zit zodat ze de zoeker de juiste locatie ook kunnen laten zien. Een best practice is om te zorgen dat zowel jouw bedrijfsnaam als het adres en het telefoonnummer consequent gebruikt wordt niet alleen op jouw eigen website, maar ook op andere plekken op het internet waar deze gegevens staan.

Hoe beïnvloeden lokaal en organisch SEO elkaar?

Er zijn ook verschillende SEO toepassingen die zowel goed zijn voor lokale als organische zoekresultaten. Wanneer je bijvoorbeeld jouw bedrijf claimt in Google of Tripadvisor is dit niet alleen bevorderlijk voor jouw lokale SEO, maar ook voor jouw organisch SEO. Deze claims op Google en Tripadvisor helpen lokaal SEO door een bevestiging te krijgen dat jouw bedrijf op die locatie zit. Daarnaast genereren ze ook een backlink naar jouw website, die telt als onderdeel van jouw linkbuilding strategie daarmee organisch SEO helpt omdat zoekmachines het aantal backlinks als factor gebruiken wanneer ze jouw website in de zoekresultaten gaan ranken.

Het toepassen van lokaal SEO op jouw pagina’s, bijvoorbeeld het schrijven van een lokaal georiënteerd blog of het updaten van jouw bedrijfsgegevens op jouw website, kan ook bijdragen aan organisch SEO. Zoekmachines vinden actuele content prettig, dus wanneer je jouw pagina’s gaat updaten met actuele lokale content zal dit ook jouw organisch SEO een boost geven.

Hoewel je aan zoekmachines wilt laten weten wat jouw bedrijf is en dat jouw website belangrijk is, is het belangrijk om jouw potentiële klanten in je achterhoofd te houden bij het optimaliseren. Optimaliseer niet alleen zodat Google weet wat je doet, maar zorg dat zoekers de informatie die ze nodig hebben om een aankoop te doen eenvoudig kunnen vinden.