7 Effectieve technieken voor het verbeteren van jouw off-page SEO!

Off-page SEO technieken

7 Effectieve technieken voor het verbeteren van jouw off-page SEO!Om jouw website hoog in de zoekresultaten naar voren te zien komen, heb je een volledige SEO strategie nodig. Het heeft weinig zin om je op één aspect van SEO te focussen, aangezien je dan niet de gewenste resultaten behaalt. Daarom is het belangrijk een volledige SEO strategie op te zetten die bestaat uit de 3 voornaamste onderdelen van SEO: on-page, technisch en off-page SEO. In een eerder blog hebben we je het belang van on-page SEO al eens uitgelegd, vandaag nemen we je mee in alle off-page SEO technieken en leggen we je uit hoe je deze kunt toepassen om de vindbaarheid van jouw pagina’s te vergroten.

Wat is off-page SEO?

Off-page SEO tactieken helpen jouw pagina’s om hoger in de zoekresultaten naar voren te komen. Maar in tegenstelling tot on-page SEO, heeft off-page SEO weinig te maken met het optimaliseren van jouw website of de content zelf. Off-page SEO probeert echter om buiten jouw website om ervoor te zorgen dat de autoriteit van jouw website verbetert. On-page SEO laat crawlers zien waar een pagina over gaat. Het helpt zoekmachines in te zien dat een pagina een goed zoekresultaat is omdat het relevant en bruikbaar is. Off-page SEO laat deze crawlers zien dat een website belangrijk en waardevol is. Het helpt zoekmachines in te zien dat een pagina een goed zoekresultaat is omdat het bedrijf en de website autoriteit hebben en de informatie betrouwbaar is. Deze betrouwbaarheid en autoriteit bouw je op door 2 primaire factoren: links en reputatie.

Off-page SEO technieken voor het opbouwen van links

Zoekmachines zien links naar jouw website als een aanbeveling. Omdat jouw pagina’s waardevol genoeg zijn om naar gelinkt te worden, ziet de zoekmachine jouw website als relevant en betrouwbaar. Dit is waarom linkbuilding één van de belangrijkste off-page SEO technieken is. Het is belangrijk om te weten dat niet alle links die naar jouw website gaan evenveel waarde hebben. Zoekmachines kijken bijvoorbeeld naar de autoriteit van de website die linkt, de relevantie van de content, de relevantie van de anchor tekst van de link en het aantal links dat deze website zelf heeft. Wanneer je aan de slag gaat met linkbuilding moet je dus focussen op het verkrijgen van hoge kwaliteit links van autoritaire websites, met relevante content en anchor tekst. Er zijn verschillende SEO-tools waarmee je de autoriteit van een website en dus de waarde van een link kunt bekijken. Er zijn verschillende tactieken om het aantal goede links op te bouwen:

1. Gastblogs

Eén van de meest effectieve off-page SEO tactieken is gastbloggen omdat dit zowel helpt bij het opbouwen van links als het opbouwen van reputatie. Wanneer je een gastblog schrijft voor een andere website laat deze website vaak terug linken naar je eigen website in het blog. Dit telt als een backlink voor jouw backlinkprofiel en je hebt eigenlijk zelf de kwaliteit van deze backlink in de hand. Daarnaast heeft het als voordeel dat het jouw reputatie goed doet dat jouw naam en bedrijf nu zichtbaar zijn op een andere website. Om gebruik te maken van deze strategie is het zaak om websites te vinden die relevant zijn en een goede autoriteit hebben.

2. Zorg dat je vermeld wordt

Gastbloggen is zeker in het begin erg effectief om links op te bouwen door een stuk content te publiceren op een andere website en hiermee te linken naar jouw eigen content. Wanneer jouw bedrijf en merk begint te groeien is de kans groot dat er ook mensen zonder jouw tussenkomst jouw bedrijfsnaam gaan noemen. Ga zoeken naar websites waar jouw merk- of productnaam op genoemd wordt. Als je websites kunt die je wel hebben genoemd, maar niet naar jouw website hebben gelinkt is het zaak om deze te contacteren en te vragen of ze ook naar je willen linken. Met deze tactiek hoef je geen content te gaan schrijven voor andere blogs, maar slechts een mailtje met dit verzoek te sturen.

3. Dode links overnemen

Een andere slimme manier om aan meer links te komen is het overnemen van dode links. Wanneer een website gelinkt heeft naar een bron die later offline is gehaald of een andere URL heeft gekregen, ontstaat er een dode link en een mogelijkheid voor jou om deze over te nemen. Ga op zoek naar websites die relevant zijn in jouw branche en kijk of ze van deze dode links hebben. Wanneer je een dode link tegenkomt waar jij relevante informatie over kunt geven, breng je dit bedrijf hiervan op de hoogte en bied je ze aan om naar jouw content te linken.

4. Bekijk de links van concurrenten

Wanneer je gaat kijken naar welke backlinks jouw concurrenten krijgen, kun je ook achter mogelijkheden voor links naar jouw website komen. Als een website heeft gelinkt naar jouw website (in een blog, aanbevelingslijst of zelfs een gastblog), is de kans groot dat ze ook jouw bedrijf op hun website willen vermelden. Neem contact op met deze bedrijven en kom met een goed idee om ook een link van deze website te krijgen (bijvoorbeeld een gastblog)!

Off-page SEO technieken voor het opbouwen van reputatie

Links laten zoekmachines zien dat jouw website van hoge kwaliteit, relevant en bekend is. Maar je hebt niet altijd een link nodig om zoekmachines te laten zien dat jouw website belangrijk en populair is. Er zijn een paar andere reputatiesignalen die niet met linken te maken hebben:

5. Zet bedrijfsprofielen en social media-accounts op

Het opzetten van een website is de eerste stap in het opzetten van de online aanwezigheid van jouw bedrijf. De volgende stap is het creëren van bedrijfsprofielen en social media-accounts. Het opzetten van bedrijfsprofielen op autoritaire websites laat de zoekmachine zien dat je een betrouwbaar bedrijf bent met een goede online aanwezigheid. Daarnaast kun je met deze profielen weer terug linken naar jouw website. Welke profielen je precies aan moet maken hangt af van de branche waar je in zit. Doe je veel online? Dan zijn social media profielen erg belangrijk. Heb je een fysieke winkel? Begin dan met het opzetten van Google My Business.

6. Social media marketing

Ook het actief gebruiken van social media is een off-page SEO techniek. Een goede online aanwezigheid helpt bij het bouwen aan autoriteit en reputatie. Het zorgt voor fans van jouw merk, het verspreiden van jouw content en het krijgen van bezoekers op jouw website. Dit zorgt ervoor dat er meer mensen op jouw website komen en het aantal weergaven toeneemt, 2 dingen die erg goed zijn voor jouw SEO. Je kunt social media marketing toepassen door het creëren van deelbare content, het toevoegen van social share buttons bij jouw content en het actief bijhouden van jouw social media accounts.

7. Influencer marketing

Een andere manier om reputatie voor jouw website op te bouwen is het gebruik maken van de reputatie van anderen. Door het gebruik maken van een influencer marketing strategie kun je relaties opbouwen met andere invloedrijke merken en mensen en hen uitnodigen om jouw content te delen en jouw merk te promoten.

Wanneer online influencers jouw content delen of jouw merk benoemen heeft dit dezelfde invloed op SEO als andere technieken. Het zorgt voor meer bezoekers op jouw website, verhoogt hoe vaak je online genoemd wordt en verhoogt de autoriteit van jouw website. Wanneer je dus aan jouw online reputatie aan het bouwen bent, hoef je dit niet alleen te doen. Zoek naar strategische partners en ga relaties met hen aan om zo meer bereik te krijgen bij jouw doelgroep.

Verder aan de slag met SEO

Wil je je naast de technieken uit dit artikel verder verdiepen in SEO en Inbound marketing? Download dan hieronder onze whitepaper: